آموزش

مدار الکتریکی چیست؟ | معرفی مدار الکتریکی ساده

مدار الکتریکی چیست

در این مقاله از نمایندگی زیمنس تهران قصد داریم شما را با مفهوم بسیار مهم اینکه مدار الکتریکی چیست آشنا کنیم و اجزای مدار الکتریکی ساده را برای شما شرح دهیم، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

مدار الکتریکی چیست؟

به مسیری که جریان الکتریکی در آن تولید می‌شوند عبور می‌کنند اصطلاحا مدار الکتریکی می‌گویند، این وسیله قدرتمند یک مسیر بسته ایجاد می‌کند و وظیفه اصلی آن این است که جریان های تولید شده را به درستی انتقال دهد.

مدار الکترونیکی و مدار الکتریکی از نظر کاربرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما به طور کلی مدارهای الکترونیکی با ولتاژ پایین سازگاری بیشتری دارند. در ادامه در رابطه با آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

 

اجزای مدار الکتریکی چیست؟

یکی از انواع مدارها و یا به اصلاح ساده ترین آنها، مدار الکتریکی ساده (مدار ساده الکتریکی) می‌باشد. اجزای مدار الکتریکی ساده تنها شامل، باتری و لامپ است. یک مدار ساده و بسته دارد که مانند سایر مدارها وظیفه انتقال دادن جریان را بر عهده دارد.

اجزای تشکیل دهنده مدارها به طور کلی شامل منبع تامین کننده انرژی، یک دستگاه و یک حلقه از جنس رسانا می‌باشد تا بتواند، انرژی را به درستی انتقال دهد؛ البته این مدارها انواع مختلفی دارند که این اجزا بسته به سادگی و پیچیدگی آنها متفاوت است.

مدار الکتریکی

جهت تامین انرژی مورد نیاز شما حتی می‌توانید یک باتری هم استفاده کنید، در مدارهای الکتریکی میزان بار اهمیت بسیار بالایی دارد که به نام مقاومت نیز شناخته می‌شود. (اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه مقاومت الکتریکی چیست بیشتر بدانید، کلیک کنید.)

نکته قابل توجه این است که در مدارهای پیچیده تر از تجهیزات قوی تری مانند خازن و یا ترانس استفاده می‌شود. (اگر می‌خواهید بدانید ترانس چیست و چه کاربردی دارد کلیک کنید)

مدارهای الکتریکی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید: معرفی فیدر برق

 

انواع مدار الکتریکی

به طور کلی دو نوع مدار الکتریکی باز و مدار الکتریکی بسته وجود دارد، در بعضی از مدارها یک حلقه وجود دارد که این حلقه باعث می‌شود جریان به صورت کامل و بدون نقص انتقال پیدا کند به چنین مداری اصطلاحا مدار الکتریکی بسته گفته می‌شود.

در بعضی اوقات عوامل مختلفی باعث بروز مشکل و مانع انتقال درست جریان می‌شوند که اگر چنین اتفاقی در یک مدار بیفتد، اصطلاحا به آن مدار، مدار الکتریکی باز گفته می‌شود.

در برخی از مدارها نیز بار الکتریکی زیادی جا به جا نمی‌شود که به آنها مدار اتصال کوتاه گفته می‌شود، اما نکته حائز اهمیت این است که استفاده از این مدار ها ممکن است خطرناک باشد و باعث بروز مشکلاتی مانند آتش سوزی و یا انفجار شود.

 

مدار الکتریکی ساده

 

گروه بندی انواع مدار های الکتریکی

مدار های الکتریکی به طور کلی به دو دسته مدارهای سری و دسته مدارهای موازی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

مدارهای سری

یکی از منظم ترین مدارها هستند که دارای چندین قطعه مختلف می‌باشند و در وسایل خانگی استفاده می‌شوند.
مدارهای سری به دلیل اینکه به یکدیگر به صورت منظم وصل هستند ممکن است دچار مشکل شوند به طور مثال اگر یک قطعه در در این مدار دچار مشکل شود تمام قطعات مرتبط و متصل به آن قطعه نیز از کار خواهند افتاد، پس باید اتصال آنها به یکدیگر دقت بسیار بالای داشته باشید.

 

فیلم آموزشی مدار الکتریکی

 

 

حتما بخوانید: معرفی انواع ولتاژ

 

مدارهای موازی

یکی دیگر از انواع مدار الکتریکی، مدارهای موازی هستند که این مدارها منبع انرژی جریان الکتریکی را تامین می‌کنند؛ در این مدار تمام قطعات از یک میزان ولتاژ به صورت یکسان و اندازه استفاده می‌کنند، این موضوع باعث این شده است که همانند مدار قبلی اگر یکی از تجهیزات دچار مشکل شد روی سایر تجهیزات تاثیر نداشته باشد.

مدار الکتریکی چیست

سخن پایانی

در این مقاله بیشتر سعی داشتیم در رابطه با مفهوم کلی مدار الکتریکی صحبت کنیم و شما را یک پله به راحتی استفاده از تجهیزات اتوماسیون صنعتی نزدیک تر کنیم.

برای بهبود مطالب نظرات و پیشنهاداتتان را برای ما به اشتراک بگذارید.


2 نظر در “مدار الکتریکی چیست؟ | معرفی مدار الکتریکی ساده

  1. سعید خرسندی گفت:

    سلام شب بخیر من مهندس خرسندی هستم.پدرم وچند اقوام در زیمنس تخت جمشید کارمیکردند. یک کتابAnalog integrated circuits سال76-77 دارم کتابهای مکمل اینو از کجامیشه تهیه کرد

    1. گروه تحریریه گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر اسامی کتاب های مد نظرتون رو سرچ کنید، میتونید، پیداش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *