آموزش

ولتاژ چیست؟ + معرفی انواع ولتاژ برق

ولتاژ چیست

در این مقاله از نمایندگی زیمنس تهران قصد داریم شما را با این پرسش که ولتاژ چیست و انواع ولتاژ کدام است آشنا کنیم بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

ولتاژ چیست؟

به نیرو یا انرژی که توانایی انتقال بار الکتریکی از یک نقطه مبدا به نقطه مقصد را دارد ولتاژ یا اختلاف پتانسیل الکتریکی می‌گویند. اگر بخواهیم پاسخ پرسش ” ولتاژ چیست به زبان ساده ” را بگوییم، به نیرویی که باعث به وجود آمدن جریان در مدار الکتریکی و یا یک سیم می‌شود، ولتاژ می‌گویند.

نکته: یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد کننده جریان اختلاف پتانسیل است و واحد اندازه گیری ولتاژ در مدارها، ولت (V) می‌باشد.

با توجه به تعریف هایی که از ولتاژ گفته شد؛ ولتاژ یکی از پرکاربردترین مفاهیم در الکترونیک می‌باشد، اگر بخواهیم از کاربرد آن به زبان ساده بیان کنیم، باید بگوییم که اگر ولتاژ وجود نداشت، هیچ سیم و یا مداری کار نمی‌کرد.

همانطور که گفته شد ولتاژ یک نیروی محرک است که در مدار باعث به وجود آمدن جریان می‌شود، بهتر است برای اینکه با این مفهوم به درستی آشنا شوید یک مثال بزنیم؛ فرض کنید شما قصد دارید یک لامپ را روشن کنید، برای این کار باید لامپ را بین قطب های یک باتری و یا یک منبع انرژی قرار دهید که با استفاده از اختلاف پتانسیل این لامپ روشن شود، تمام این کارها توسط عاملی به نام ولتاژ انجام می‌شود.

 

حتما بخوانید: استابلایزر چیست؟

 

نحوه عمکرد ولتاژ چگونه است؟

مطمئنا پیش از این در فیزیک خوانده اید، در غلم فیزیک و مهندسی از ولتاژ به عنوان یک کمیت عرضی نام برده می‌شود. این کمیت در مقایسه با شار قرار دارد، با استفاده از این اختلاف پتانسیل در کمیت عرضی، جریان از نقطه A به نقطه B منتقل می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که با وجود ولتاژ حتی شما می‌توانید جریان را از نقطه B به نقطه A انتقال دهید (معکوس).

ولتاژ دارای خاصیت جمع پذیری می‌باشد این موضوع به این معنا است که اگر شما 3 مدار با ولتاژ های مختلف داشته باشید، به راحتی می‌توانید با جمع مقدار تک تک ولتاژ ها مقدار ولتاژ کلی را به دست آورید.

 

واحد اندازه گیری ولتاژ چیست

 

انواع ولتاژ

ولتاژ الکتریکی در وسایل خانگی تقریبا 220 ولت می‌باشد، اما میزان ولتاژ الکتریکی وسایل خارج خانه مانند آسانسور، موتور خانه، پمپ ها و… با برق سه فاز کار می‌کند.

ممکن است برای شما نیز جالب باشد؛ میزان ولتاژ در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است، برای همین موضوع است که اکثر افراد می‌گویند بعد از خرید وسایل برقی خارجی، میزان ولتاژ مصرفی آن وسیله را با ولتاژ کشور خودتان مقایسه کنید.

 

تفاوت ولتاژ و جریان

ولتاژ جریان الکتریکی دارای بار است که از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت می‌کند. ولتاژ قادر است به صورت مستقیم و یا متناوب نیز باشد؛ اما جریان به بارهای الکتریکی گفته می‌شود که در راه انتقال پیدا می‌کنند.

اگر به دنبال لیست قیمت plc s7 400 هستید، اینجا می‌توانید لیست آن‌ها را مشاهده بفرمایید.

 

حتما بخوانید: کابلشو بی متال چیست؟

 

سخن پایانی

امیدواریم که توانسته باشیم شما را با مفهوم ولتاژ آشنا کرده باشیم و تفاوت ولتاژ و جریان را به درستی بیان کرده باشیم، جهت بهبود مطالب در زمینه های مختلف اتوماسیون صنعتی با ما در مقاله های بعدی همراه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *