آموزش

استابلایزر چیست + معرفی استابلایزر استاتیک

استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد

در این مقاله از نمایندگی زیمنس تهران قصد داریم شما را با مفهوم اینکه معنی استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد آشنا کنیم و کاربرد آنها را به شما معرفی کنیم و به طور کلی با آنها آشنا شویم بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نوسانات برق شهری ممکن است بعضی اوقات مشکل ساز شود و به وسایل برقی صدمه جدی وارد کند؛ از این رو استابلایزرها ساخته شده اند.

 

 

دستگاه استابلایزر چیست؟

استابلایزر وسیله ای بسیار کاربردی است که با ایجاد ثبات در برق شهری، باعث می‌شود عمر وسیله های برقی شما بالا برود.

نحوه عملکرد این وسیله به این صورت است که در مسیر جریان برق قرار می‌گیرد و باعث جلوگیری از پرش های پی در پی و بروز نوسان می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که بعضا به استابلایزرها، ترانسفورماتور یا ثابت کننده ولتاژ می‌گویند.

به طور کلی، عمده ترین خرابی ها و مشکلات به وجود آمده در وسایل برقی به دلیل نوسانات برق شهری است. در ادامه به تفاوت محافظ برق با استابلایزر نیز خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید: انواع ترموکوپل صنعتی

 

کاربرد یا کار استابلایزر چیست؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کار استابلایزر چیست؟ کاربرد این محافظ ها به طور معمول در یخچال، تلویزیون، کامپیوتر و… مناسب است؛ البته از استابلایزرها در دستگاه های سونوگرافی و یا حتی CNC نیز استفاده می‌شود.

 

کاربرد استابلایزر چیست

 

استابلایزرها چه مزایایی دارند؟

بعد از اینکه با مفهوم اینکه استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد، آشنا شدیم، در ادامه می‌خواهیم با مزایای آنها نیز آشنا شویم.

 

کاهش مصرف برق

گاهی اوقات افت ولتاژ در جریانات درون شهری، باعث می‌شود، راندمان دور موتور کاهش پیدا کند و در نتیجه گرما افزایش پیدا کند و انرژی بیشتری مصرف خواهد شد و هزینه ها افزایش پیدا خواهد کرد.

 

محافظ اتصالات کوتاه

ممکن است بعضی اوقات، در حد فاصله اتصال مدار داخلی و جریان خارجی اختلال به وجود بیاید؛ در این زمان استابلایزر مانع انتقال جریان می‌شود و از بروز مشکل جلوگیری می‌کند.

 

ثابت کننده برق شهری

از دیگر کاربردهای استابلایزر برق این است که باعث تثبیت برق شهر، می‌شود و می‌تواند به درستی راندمان وسایل الکتریکی را بالا ببرد و باعث افزایش طول عمر وسایل برقی بشود.

 

حتما بخوانید: مدار الکتریکی چیست

 

تفاوت محافظ برق با استابلایزر

این تفکر استابلایزر همان محافظ برق است، کاملا اشتباه است. محافظ ها تنها یک برد دارند که در زمان تغییر ولتاژ، اتصال را قطع می‌کنند. این محافظ ها با استفاده از مدار تاخیری که دارند، این قابلیت را دارند که از وصل شدن جریان برق را به طور موقت به تاخیر بیندازند.

اما به این نکته نیز باید توجه کرد که اگر شما در محلی زندگی می‌کنید که دارای نوسانات بسیار زیاد است باید چه کنید؟!

تفاوت اصلی استابلایزر استاتیک با محافظ دقیقا در اینجا مشخص می‌شود که استابلایزر های استاتیک در موقع بروز نوسانات ولتاژ، برق را قطع نمی‌کنند و آنها را به درستی اصلاح می‌کنند.

 

انواع استابلایزر چیست؟

استابلایزرها انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع آنها کاربرد آنها نیز کمی متفاوت است؛ در ادامه قصد داریم شما را با انواع استابلایزر آشنا کنیم.

 

انواع استابلایزر

 

حتما بخوانید: اسیلوسکوپ چیست؟

 

استابلایزر رله ای

استابلایزر رله ای مناسب خانه می‌باشد به این دلیل که جریان برق با ولتاژ پایین تری منتقل می‌شود. این نوع استابلایزر در دو نوع دستی و اتوماتیک وجود دارد و روش کار آنها به این گونه است که ترانس ها و رله ها را در موقعیت های مختلف قرار می‌دهند و جریان را مطابق با ولتاژ ها مختلف منتقل می‌کنند.

 

استابلایزر سروو

یکی دیگر از انواع استابلایزرها سرووها هستند که به آنها servomechanism نیز گفته می‌شود؛ البته این نوع استابلایزرها نام های دیگری نیز دارند، به طور مثال اسم دیگر آنها Negative Feedback می‌باشد.

این نوع وسیله بر خلاف استابلایزرهای قبلی می‌تواند جریان را با ولتاژ بالا و با قدرت منتقل کند، با توجه به قدرت و دقت بالایی که دارند، می‌توان از آنها در جاهای مختلفی استفاده کرد؛ دقت داشته باشید که این وسیله در دو نوع تک فاز و سه فاز وجود دارد.

 

استابلایزر استاتیک

همانطور که اسم این وسیله پیداست این استابلایزر بر خلاف دو مورد قبلی از هیچ قطعه متحرکی استفاده نمی‌کند و فقط از یک Power Electronic Converter استفاده می‌کند. این نوع قدرت و دقت بسیار بالایی دارد (حتی بیشتر از دو مورد قبلی) و توانایی این را دارد که هر لحظه جریان را بررسی و کنترل کند. تجهیزات استابلایزر استاتیک عبارت اند از:

  • ترانس افزاینده و کاهنده
  • موتور IGBT
  • میکرو پردازنده
  • میکرو کنترلر
  • و…

 

حتما بخوانید: بی متال چیست؟

 

تفاوت استابلایزر و رگولاتور

هر دو وسیله کاربرد مشابه به هم دارند، ولی از نظر ساختار با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت استابلایزر و رگولاتور در برقراری ارتباط با وسایل برقی است و تفاوت جزئی در آنها وجود ندارد.

 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد استابلایزرها کاربردهای بسیار زیادی در منازل، شرکت ها، کارخانه های صنعتی و… دارند و می‌توانند باعث افزایش طول عمر وسایل برقی شوند و از آنها در برابر نوسانات مختلف محافظت کنند. برای خواندن ادامه مطالب آموزشی اتوماسیون صنعتی با ما همراه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *