آموزش

مقاومت الکتریکی چیست؟ | واحد مقاومت الکتریکی + انواع آن

مقاومت الکتریکی

در این مقاله از نمایندگی زیمنس تهران قصد داریم با مقاومت الکتریکی به زبان ساده آشنا شویم و انواع آن را بهتر بشناسیم، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

مقاومت الکتریکی چیست؟

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین قطعاتی که در اکثر وسایل برقی مانند تلویزیون، یخچال و… استفاده می‌شود، مقاومت الکتریکی می‌باشد.

به طور معمول هر وسیله ای که با نیروی برق کار می‌کند و رسانای الکتریکی است؛ جهت انتقال جریان از داخل خود مقاومت نشان می‌دهد که میزان این مقاومت در وسیله های مختلف، متفاوت است.

قطعه مقاومت یا Resistor: همانطور گفته شد در مدارهای الکتریکی (اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه مدار الکتریکی چیست بدانید، کلیک کنید) قطعه ای به نام مقاومت الکتریکی و یا Resistor وجود دارد. این قطعه در مدار نحوه بسته شدن مدار به صورت موازی یا سری را مدیریت می‌کند.

 

 

انواع مقاومت الکتریکی

این قطعات انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد مختلفی در مدارها دارند، مقاومت های الکتریکی در دو دسته ثابت و متغیر دسته بندی می‌شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

 

مقاومت فیلم کربنی

این مقاومت علاوه بر قیمت کمی که نسبت به سایر مقاومت ها دارد کاربرد بیشتری نیز نسبت به آنها دارد. این مقاومت از ضریب درجه حرارت بسیار بالایی بر خوردار است، ویژگی دیگر آن دقت بالای آن در مدیریت ولتاژها می‌باشد.

 

مقاومت الکتریکی و انواع آن

 

مقاومت فیلم فلزی

این مقاومت ها همانند مقاومت های فیلم کربنی می‌باشند با این تفاوت که میزان دقت کمتری نسبت به آنها دارند. ویژگی منحصر به فرد این مقاومت ها این است که در شرایط مختلف حتی دماهای متفاوت می‌توانند به خوبی عمل کنند.

 

مقاومت سیمی

این مقاومت ها شامل دو نوع دقیق و قدرتی هستند که نوع قدرتی آنها توانایی انتقال جریان بالا را دارند اما نوع دقیق آنها توانایی انتقال جریان بالا را ندارند.

این مقاومت ها به عنوان مقاومت فیوزی نیز شناخته می‌شوند به دلیل اینکه اگر در یک مدار مقدار جریان زیادی عبور کند، توانایی این را دارند که جریان را قطع کنند و مانع خرابی مدار شوند.

 

مقاومت شبکه ای

این نوع مقاومت ها می‌توانند شامل چند نوع مقاومت بشوند، اما برای اینکه فضای زیادی را اشغال نکنند با استفاده از یک پایه مشترک قابل استفاده هستند؛ به این صورت که اگر چند پایه در یک مدار استفاده شود ممکن است هر دو پایه، یک نوع مقاومت متفاوت را نشان دهند.

 

حتما بخوانید: ولتاژ چیست؟

 

واحد اندازه گیری مقاومت الکتریکی چیست؟

اگر میزان ولتاژ را بر شدت جریان الکتریکی که از مدار عبور می‌کند تقسیم کنیم مقدار واحد مقاومت الکتریکی به دست می‌آید که این واحد ولت بر آمپر می‌باشد و به خاطر سیمون اهم این نام، انتخاب شده است.

 

واحد اندازه گیری مقاومت الکتریکی

 

اگر در شرایطی باشیم که مقدار ولتاژ و شدت جریان را نداشته باشیم، می‌توانیم از ابزاری به نام مولتی متر استفاده کنیم تا میزان پارامترهایی مانند ظرفیت خازن، میزان ولتاژ، مقاومت الکتریکی و… را به صورت دقیق به دست آوریم.

 

دسته بندی انواع مقاومت الکتریکی چیست؟

اگر بخواهیم آنها را از نظر ساخت دسته بندی کنیم به سه دسته بندی مختلف، پایه دار، نصب SMD سطحی و ترمینالی تقسیم می‌شوند.

اولین نوع که مقاومت پایه دار نام دارد، یکی از مشهورترین نوع این دسته بندی ها می‌باشد که پایه های آن با استفاده از سوراخ فیبرهای مدارهای چاپی به فیبر لحیم می‌شوند.

 

حتما بخوانید: انواع بوبین

 

سخن پایانی

امیدواریم که به درستی توانسته باشیم شما را با مفهوم این پرسش که مقاومت الکتریکی چیست و چه کاربردهایی دارد آشنا کنیم، جهت بهبود مطالب در رابطه با اتوماسیون صنعتی زیمنس پیشنهادات و انتقاداتتان را با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *