آموزش

MCCB یا کلید کامپکت چیست؟

mccb یا کلید کامپکت چیست؟

در این مقاله از نمایندگی زیمنس در تهران قصد داریم، همه چیز را در رابطه با اینکه mccb یا کلید کامپکت چیست بگوییم و ساختار کلی آن را بررسی کنیم، بنابراین جهت آشنایی تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

کلید اتوماتیک یا MCCB چیست؟

کلید MCCB یک قطعه مینیاتوری است که از 32 آمپر تا 1600 آمپر توان دارد و جهت محافظت از قطعات و تجهیزات تابلو برق های فشار ضعیف در برابر اضافه بار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

MCCB مخفف چیست؟ MCCB مخفف کلمات Molded Case Circuit Breaker می‌باشد و به عنوان یک دستگاه مدولار نیز شناخته می‌شود.

در ادامه بحث در رابطه با اینکه کلید اتوماتیک چیست، می‌توان گفت، این نوع قطعات علاوه بر اینکه در برابر اضافه بار کاربرد دارند، در برابر اتصال کوتاه و خطاهای زمین و سایر جریان ها نیز کاربرد دارند و حفاظت می‌کنند.

 

ساختار کلید اتوماتیک MCCB چگونه است؟

این نوع کلیدها بیشتر در تابلو برق هایی با ولتاژ پایین کاربرد دارند و دیده می‌شوند (جهت کسب اطلاع در رابطه با اینکه ولتاژ چیست مقاله دیگر ما را بخوانید)، اما ساختار اصلی آنها به شرح زیر است:

  • قالب یا قاب مدارشکن
  • پایانه ها – سطوح تماس
  • واحدهای مختلف مانند تریپ ها
  • سیستم های عملیاتی
  • جرقه گیرها
  • و…

 

کلید اتوماتیک چیست

 

حتما بخوانید: کلید مینیاتوری چیست

 

مدارشکن قالب بندی شده

معمولا برای کلیدها یک قاب یا محفظه محکم قرار می‌گیرد تا از قطعات داخلی نسبت به آسیب های احتمالی خارجی محافظت شوند؛ دلیل دیگر استفاده از این قاب ها این است که محکم نگه داشتن قطعات داخلی باعث می‌شود که جریان های مشکل دار، با موفقیت قطع شوند.

 

پایانه ها یا سطوح تماس

کلیدهای اتوماتیک MCCB دارای کنتاکت های متحرک و ثابتی هستند که هر کدام از آنها توسط سطوح تماسی در کانال های قوسی احاطه شده‌اند.

 

تریپ

این بخش، یکی از بخش های مهم و هوشمند داخل کلیدها می‌باشد، تریپ ها می‌توانند به صورت دستی و یا اتوماتیک دستور قطع و وصل کلید را بدهند، این بخش قابلیت این را دارد که به رله های مختلفی مانند کلید حرارتی زیمنس برای تشخیص خطا متصل شود.

 

سیستم های عملیاتی

کاربرد یک مکانیسم یا سیستم عملیاتی باز و بسته کردن کلید برق است؛ این مکانیسم به کنتاکت ها متصل است و عملیات باز و بسته شدن سریع و ایمن را امکان پذیر می‌کند.

 

جرقه گیر

زمانی که کنتاکت ها (پایانه ها) از کلید جدا می‌شوند، اختلاف پتانسیلی به وجود می‌آید که باعث حرکت یون ها می‌شود، این حرکت نیز باعث تولید و ایجاد جرقه در فضای بین کنتاکت ها می‌شود.

این فرآیند تا زمان دور شدن کنتاکت ها نسبت به یکدیگر ادامه دارد، دقت داشته باشید که اگر این زمان دور شدن آنها بیشتر از حد معمول باشد، باعث به وجود آمدن گرما و در نهایت آسیب رساندن به آنها می‌شود.

 

تکنوکلید تامین کننده انواع تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس می‌باشد، در این مقاله به صورت کلی در رابطه با اینکه کلید اتوماتیک چیست و چه ساختاری دارد صحبت شد، جهت آشنایی با سایر آموزش ها با ما همراه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *