آموزش

ترمینال برق صنعتی چیست | معرفی انواع ترمینال برق صنعتی

ترمینال برق صنعتی چیست

در این مقاله از سلسله آموزش های نمایندگی زیمنس تهران قصد داریم شما را با ترمینال برق صنعتی، کاربرد آن و انواع ترمینال صنعتی آشنا کنیم؛ بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

ترمینال برق صنعتی چیست؟

ترمینال برق چیست؟ ممکن این سوال برای شما هم پیش آمده باشد؛ ترمینال برق صنعتی یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنعت برق است که با اسم کانکتور (connector) نیز شناخته می‌شود.

این ابزار وظیفه اتصال چند سیم محکم و یک اصول ثابت را برعهده دارد که این سیم ها در ترمینال توانایی انتقال برق بدون داغ شدن را دارد و همین ویژگی باعث شده است که از وقوع حوادث آتش سوزی جلوگیری شود.

 

ترمینال برق صنعتی جزء یکی از پرکاربردترین و مهم ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی به شمار می‌آید.

 

 

کاربرد ترمینال برق صنعتی

طبق چیزی که پیش از این گفته شد یکی از مهم ترین کاربردهای این وسیله اتصال چند سیم به صورت موقت می‌باشد؛ بعضی اوقات دیده می‌شود که اکثر افراد برای مستحکم کردن جریان برق از چسب های نواری برق استفاده می‌کنند که این کار ممکن است در بیشتر اوقات به درستی عمل نکند و باعث بروز حادثه در حین فعالیت شود.

 

حتما بخوانید: ترانس چیست؟

 

انواع ترمینال برق صنعتی چیست؟

دقت داشته باشید که ترمینال صنعتی در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود که وابسته به نوع آن کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه چند نمونه از آنها را بررسی خواهیم کرد:

 

ترمینال برق یک به چند چیست؟

همانطور که از اسم آن پیداست، ترمینال برق یک به چند این امکان را به شما می‌دهد که عملیات اتصال از یک ورودی به دو خروجی را داشته باشید، البته به آن ترمینال برق یک به دو نیز گفته می‌شود.

این ترمینال برق به دلیل ویژگی گفته شده، امنیت بالایی دارد، به این صورت که در خروجی ها به دلیل کاهش فشار ولتاژ از آتش سوزی و یا برق گرفتگی جلوگیری می‌کند.

 

ترمینال صنعتی ریلی

این ترمینال ها به صورت کشویی کنار هم قرار می‌گیرند و ویژگی آنها جلوگیری از انشعاب سیم های داخل تابلو برق و… می‌باشد. از جدیدترین مدل های این ترمینال می‌توان به ترمینال ارت، ترمینال شمش خور، ترمینال فیوز خور و… اشاره کرد.

 

 

ترمینال پیچی یا ترمینال اتصال سیم

یکی دیگر از انواع ترمینال برق صنعتی که با استفاده از این ترمینال عایق کاری و اتصال دو یا چند سیم را با یکدیگر می‌توان انجام داد؛ این سیم توانایی اتصال سیم ها به یکدیگر بدون استفاده از سر سیم را دارد.

 

ترمینال شاخه ای

این ترمینال بین دو سیم قرار می‌گیرد و اتصال استاندارد و محکمی بین آنها برقرار می‌کند، البته نکته قابل توجه این است که این ترمینال سایزبندی های مختلفی دارد و برای انشعاب از سیم های مختلف استفاده می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که امروز ترمینال های پیچی به جای ترمینال های شاخه ای استفاده می‌شوند.

 

ترمینال برق پیچی

 

استفاده از ترمینال برق صنعتی چه مزایایی دارد؟

  • ترمینال ها باعث کاهش فشار و در نهایت جلوگیری از بروز حادثه آتش سوزی و یا برق گرفتگی می‌شوند.
  • در دمای بالا مقاومت دارند و مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید.
  • عمر بسیار بالایی دارند و در طولانی مدت فرسوده نمی‌شوند.
  • بر حسب نیاز شما قابلیت اتصال به صورت موقت و یا دائمی را دارند.
  • اگر اتصال شما دائمی باشد می‌توانید بدون بروز مشکل سیم ها را تعویض کنید.

 

 

جنس ترمینال صنعتی چیست؟

این تجهیزات با استفاده مواد مختلفی مانند پلی اتیلن، فولاد گالوانیزه ترموپلاستیک ها (کلورین، برومین، هالوژن و…) تشکیل می‌شوند.
این مواد ویژگی های منحصر به فردی به این وسیله قدرتمند می‌دهند که باعث عایق بودن، استحکام بالا، مقاوم در برابر ضربه های شدید و… می‌شود.

 

سخن پایانی

همانطور که خواندید ترمینال ها ویژگی های زیادی دارند که این ویژگی ها باعث می‌شود این وسیله به یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات در صنعت تبدیل شود؛ امیدواریم که توانسته باشیم شما را به صورت کامل با این ابزار بسیار قدرتمند آشنا کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *