آموزش

برق صنعتی چیست ؟ + معرفی تجهیزات برق صنعتی

برق صنعتی چیست

در این مقاله از نمایندگی زیمنس قرار است در رابطه با اینکه برق صنعتی چیست، معرفی لوازم برق صنعتی، انواع تابلو برق صنعتی و… صحبت شود، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

برق صنعتی چیست؟

به طور کلی سیستم برق به دو نوع مختلف خانگی و برق صنعتی تقسیم می‌شود، که اصطلاحا به برق های تک فاز، خانگی و به سه فاز برق صنعتی گفته می‌شود.

برق صنعتی در کارخانه ها، سوله ها، شرکت های بزرگ و… نقش تنظیم روشنایی و خاموشی را بر عهده دارند.

البته کاربرد برق صنعتی تنها به اینجا ختم نمی‌شود و گاها در شهرها برای آسانسور، پله برقی و… نیز استفاده می‌شود.

برق صنعتی یکی از مفهوم های پرکاربرد در است که شامل مقاومت الکتریکی ، ولتاژ، نمادهای برق و… می‌‌شود. این حوزه به دلیل گستره ای که دارد، به عنوان یکی از پرکاربردترین حوزه در صنعت می‌شود که نقش آنها در تابلو برق صنعتی بسیار پر رنگ تر است.

نکته حائز اهمیت این است که در انشعاب برق های صنعتی از سه سیم فاز و یک سیم نول استفاده می‌شود.

برای استفاده از برق 3 فاز این نول به تیر برق متصل می‌شود و برای اینکه مورد استفاده قرار بگیرد به 380 ولت، ولتاژ نیاز دارد.

 

کاربرد برق صنعتی چیست؟

  1. خاموش و روشن موتورها
  2. روشنایی کارخانه ها، کارگاه ها و… از طریق کنتاکتور
  3. توان راکتی یک کارگاه را با استفاده از خازن کنترل می‌کند.
  4. با استفاده از برق صنعتی کلید الکتریکی قابل کنترل است.
  5. خاموش و روشن پمپ شناور

 

انواع لوازم برق صنعتی

 

حتما بخوانید: انواع خازن

 

تابلو برق صنعتی چیست؟

تابلو برق صنعتی دستگاهی برای کنترل و پایش انرژی الکتریکی و حفاظت الکتریکی از تجهیزات برق صنعتی است.

قطعات کنترل برق به طور مرتب در تابلو برق صنعتی قرار می‌گیرند و تحت محافظت قرار می‌گیرند، به این صورت که محفظه تابلو برق می‌تواند در برابر عوامل طبیعی و محیطی از تجهیزات مراقبت کند، حتی این مراقب ها به گونه ای است که از برق گرفتگی افراد نیز جلوگیری می‌کند.

تابلو برق صنعتی از جنس فلز، کامپوزیت، پلی کربنات و… می‌باشد؛ در داخل آنها قطعات مختلفی مانند دستگیره ها، سوئیچ و نمایشگر وجود دارد که به طور مرتب در محفظه قرار گرفته اند.

بر اساس انواع تابلو برق صنعتی ، ولتاژ متفاوت نیز وجود دارد؛ آنها در سه نوع وجود دارند که به دسته های تابلو برق فشار ضعیف با محدودیت ولتاژ 1000 ولت، فشار متوسط با با محدوده ولتاژ 36 کیلو ولت و فشار قوی با محدوده ولتاژ بیش از 36000 ولت تقسیم می‌شوند.

 

انواع تابلو برق صنعتی

  • تابلو برق ایستاده
  • Rack
  • فیکس
  • کشویی
  • تابلو برق مرکز قدرت
  • مدولار
  • دیواری

 

تابلو برق صنعتی

 

انواع تجهیزات برق صنعتی

با توجه به گستره فعالیت برق صنعتی، تجهیزات آن نیز بسیار متنوع است و آشنایی با قطعات برق صنعتی کمی دشوار است، در این بخش قصد داریم به معرفی انواع تجهیزات برق صنعتی بپردازیم:

 

کنتاکتور

در بین تمامی تجهیزات برق صنعتی کنتاکتور زیمنس یک ابزار پرکاربرد است که شامل بخش های مختلفی از جمله تیغه، بوبین ، رله و … است.

با استفاده از این ابزار قدرتمند می‌توان مدارها را از راه دور نیز کنترل کرد و آنها را قطع و وصل کرد.

کنتاکتورها انواع مختلفی دارند که در اندازه های مختلف دسته بندی می‌شوند، این تجهیزات در تابلو برق صنعتی به عنوان یک کلید الکترومغناطیسی عمل می‌کنند.

 

کلید اتوماتیک

یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد، کلید اتوماتیک زیمنس است. از این تجهیزات جهت قطع و وصل کردن اتصالات کوتاه و اضافه بار در برق صنعتی استفاده می‌شود.

این قطعات در دو نوع قابل تنظیم و غیر قابل تنظیم ساخته می‌شوند؛ البته جهت افزایش کارایی آنها می‌توان قطعات دیگری نیز به آنها متصل کرد.

 

کلید حرارتی

MPCB یا کلید حرارتی زیمنس ، یکی دیگر از تجهیزات برق صنعتی است، این تجهیزات وظیفه محافظت از موتور را دارند؛ اگر بخواهیم کارکرد آنها را با تجهیزات دیگری مقایسه کنیم می‌توان بی متال زیمنس را مثال زد.

البته تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد، به طور مثال کلید حرارتی وظیفه قطع و برق سه فاز در مدار را بر عهده دارد، با این تفاوت که بی متال وظیفه قطع مدار فرمان را بر عهده دارد.

 

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری یکی دیگر از انواع لوازم برق صنعتی است، این قطعه پر کاربرد، وظیفه محافظت از مدار الکتریکی را بر عهده دارد.

فرض کنید جریان به صورت معمول در حال عبور است ناگهان از فیوز، جریان متفاوتی منتقل می‌شود، در این لحظه کلید میتونید در این بین قرار می‌گیرد و جریان برق را قطع می‌کند؛ مانند کنتور برق خانه ها که معمولا جلوی درب ورودی قرار دارند.

 

سخن پایانی

در این مقاله همه چیز درباره اینکه تجهیزات برق صنعتی چیست، برق صنعتی، انواع تجهیزات برق صنعتی و اتوماسیون و… گفته شد و یکی دیگر از تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس را معرفی کردیم، جهت خواندن مقالات دیگر و اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات فشار ضعیف زیمنس با ما همراه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *