آموزش

بوبین چیست؟ | معرفی انواع بوبین

بوبین چیست

در این مقاله از نمایندگی زیمنس قصد داریم همه چیز را در رابطه با بوبین، بوبین دوار، انواع بوبین و… بگوییم، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

بوبین چیست؟

بوبین در واقع شامل یک سری سیم های در هم پیچیده یا قطعه الکترونیکی می‌شود که جریان انرژی به وسیله ذرات باردار از هسته را منتقل می‌کنند؛ شامل قطعات الکترونیکی ای همچون باتری، ژنراتور، موتور برق، لامپ و… می‌شود.

انرژی منتقل شده توسط بوبین در هسته ذخیره خواهد و این انرژی می‌تواند از جریان الکتریکی به میدان مغناطیسی و یا بر عکس تغییر پیدا کند.

در نتیجه این انرژی قابل تغییر است و زمانی که وارد هسته می‌شود باعث به وجود آمدن القای ولتاژ می‌شود. (اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه ولتاژ چیست بیشتر بدانید، کلیک کنید.)

حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که این انرژی چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

مدار الکتریکی وظیفه انتقال این انرژی را بر عهده دارد، مدارهای الکتریکی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند؛ این مدار ممکن است یک جریان مستقیم را حمل کند، در این صورت جریان یا همان انرژی در یک جهت حرکت می‌کند؛ اگر بخواهیم در این باره مثالی بزنیم، می‌توانیم به مدارهای خانگی اشاره کنیم.

در عین حال مدارها حالت های دیگری از جمله مدار موازی دارند که این مدارها شامل انشعابات خاصی می‌شوند که در جریان تقسیم می‌شوند.

نکته اینجاست که در مدارهای خانگی، ولتاژ مصرفی برای هر وسیله یا قطعه الکترونیکی یکسان نیست و با توجه به نیاز هر کدام، این مقدار نیز متفاوت است.

بوبین ها انواع مختلفی دارند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت، به طور مثال ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که بوبین موتور سیکلت چیست؟ در واقع بوبین موتور سیکلت قطعه در داخل موتور می‌باشد که با توجه به تعریفی که از بوبین کردیم در موتور فعالیت می‌کند.

 

کاربرد بوبین چیست

 

 

کار بوبین چیست؟

  • بستن جریان متناوب داخل مدار
  • متصل کردن جریان مستقیم (ولتاژ)
  • اندازه گیری زمان بر اساس کاهش جریان
  • ایجاد نوسان در مدار
  • فیلتر کردن فرکانس های خاص
  • افزایش و یا کاهش ولتاژ

 

انواع بوبین

همانطور که پیش از این گفتیم بوبین ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

 

انواع بوبین

 

حتما بخوانید: کنتاکتور چیست؟

 

بوبین AC (لایه ای)

این بوبین از دو قسمت شامل سیم پیچ و هسته تشکیل شده است؛ این بوبین در بهینه سازی ابزارهای مختلف کاربرد دارد و از آن در صنعت، تجهیزات پزشکی، قفل ها و… استفاده می‌شود.

 

بوبین جریان مستقیم

بوبین قاب D یا جریان های مستقیم، این بوبین به گونه ای ساخته شده است که قاب های تکه ای دارد و سیم پیچ ها توسط این قاب ها پوشانده شده اند.

شاید پیش از این نام بوبین قاب C جریان مستقیم را شنیده باشید، این بوبین تقریبا شبیه بوبین قاب D جریان مستقیم می‌باشد و عملکرد آن قابل کنترل است. کاربرد این بوبین ها در دستگاه های خودپرداز قابل مشاهده است.

 

بوبین خطی

یکی دیگر از انواع بوبین، بوبین خطی است، در این نوع سیم پیچ ها به دوره هسته پیچیده اند و باعث به وجود آمدن نیروی کششی می‌شوند. بوبین خطی معمولا در دستگاه های راه اندازی کاربرد دارد.

 

حتما بخوانید: ترانس چیست

 

بوبین دوار

بوبین دوار یا چرخشی یکی دیگر از انواع بوبین است که اجزای سازنده آن تقریبا با دیگر بوبین ها شبیه هستند با این تفاوت که عملکرد آن متفاوت است.

در بوبین دوار، یک هسته فلزی وجود دارد که بر روی یک دیسک با شیارهای بسیار کوچک نصب شده است؛ کاربرد بوبین دوار در لیزر دیده می‌شود.

 

کلام آخر

در این مقاله درباره اینکه بوبین چیست ، انواع بوبین کدام است و به طور کلی همه چیز در رابطه با آن گفته شد، امیدواریم که توانسته باشیم مفهوم این قطعه مهم را به شما آموخته باشیم، برای خواندن ادامه مقالات اتوماسیون صنعتی زیمنس با ما همراه باشید.

تکنوکلید ارائه کننده قطعاتی مانند پی ال سی لوگو زیمنس و پی ال سی زیمنس s7-300 می‌باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *