آموزش

مولتی متر چیست؟ | معرفی انواع مولتی متر به زبان ساده

مولتی متر چیست

در این مقاله از نمایندگی زیمنس قصد داریم، همه چیز را در رابطه با اینکه مولتی متر چیست، انواع مولتی متر کدام است و نحوه کار با آن را توضیح دهیم، جهت آشنایی با این قطعه کاربردی تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

مولتی متر چیست؟

مولتی متر یکی از تجهیزات پرکاربرد در زمینه اندازه گیری کمیت های مختلف الکتریکی اعم از ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت ها و… می‌باشد که اکثر دانشجویان فعال در حوزه برق و الکترونیک آن را به همراه دارند و با استفاده از آن می‌توانند از سلامت قطعات الکتریکی خود اطمینان پیدا کنند.

سه مورد از مهمترین مقادیری که این وسیله می‌تواند اندازه گیری کند، عبارت اند از، اُهم – آمپر و ولت، مطابق با این 3 مورد نام دیگری که اکثر افراد به آن داده اند Avometer است.

مولتی متر ها انواع مختلفی دارند که اکثر مهندسان، تعمیرکاران و فعالان حوزه برق از آن استفاده می‌کنند، به طور مثال در برخی از کارگاه ها یا آزمایشگاه ها از نمونه های پیشرفته تر آنها استفاده می‌شود.

 

کاربرد مولتی متر

 

کاربرد مولتی متر چیست؟

از مولتی مترها می‌توان جهت اندازه گیری مقادیر مختلف در مدارها و یا حتی درست یا نادرست بودن اتصالات استفاده کرد.
در برخی از نمونه های پیشرفته آنها بسیاری از مقادیر زیر را نیز می‌توان اندازه گیری کرد:

  • جریان برق
  • ولتاژ
  • فرکانس
  • درجه حرارت
  • و…

 

 

معرفی انواع مولتی متر

به طور کلی مولتی مترها در دو نوع آنالوگ (عقربه ای) و دیجیتال (عددی) موجود هستند، ناگفته نماند که نوع آنالوگ آنها تقریبا در حال انقراض است و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند.

 

انواع مولتی متر

 

تفاوت اصلی انواع مولتی متر در نوع صفحه نمایش آنهاست، البته که مولتی متر دیجیتال دقت اندازه گیری بالاتری دارد و قابلیت اندازه گیری میلی آمپر، تست دیود (جهت کسب اطلاع در رابطه با اینکه دیود چیست به زبان ساده کلیک کنید)، میکرو آمپر و… را نیز دارد.

دسته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، مولتی متر رومیزی و پرتابل است؛ در بین انواع مولتی متر که نام برده شد، مولتی متر کلمپی معروف ترین است که توانایی اندازه گیری آمپرهای بالا را دارد.

دسته دیگری از مولتی مترهای دیجیتال وجود دارد که به آنها اتورنج (Auto Range) گفته می‌شود و با استفاده از آنها می‌توانید، بدون تنظیمات دستی که در اکثر مولتی مترها باید انجام داد، از 100 میلی ولت تا 1000 ولت را به راحتی اندازه گیری کرد.

پس اینکه انواع مولتی متر را بررسی کردیم، حال زمان آن رسیده که به پرسش، چگونه با مولتی متر کار کنیم، پاسخ دهیم.

 

جهت خرید کنتاکتور زیمنس به صورت اورجینال (در انواع تیپ ها)، کلیک کنید.

 

آموزش کار با مولتی متر

تا به اینجا با مفهوم اینکه مولتی متر چیست و انواع آن کدام اند، آشنا شدیم؛ قصد داریم به نحوه کارکرد آن اشاره کنیم.

کار با مولتی متر از آنچه که انتظار دارید، ساده تر است، تنها کافی ست با استفاده کلید سلکتور (Selector) کمیت مورد نظرتان را انتخاب کنید؛ تنها کافی‌ست با علائم هر کمیت آشنا باشید، به طور مثال اختلاف پتانسیل با V _ شدت جریان با A نشان داده می‌شود.

 

چگونه با مولتی متر کار کنیم

 

حتما بخوانید: سنسور rtd چیست

 

نحوه اندازه گیری ولتاژ با مولتی متر

همانطور که گفته شد و احتمالا می‌دانید با استفاده از این دستگاه می‌توان ولتاژ مستقیم و یا متناوب را اندازه گیری کنید؛ همانطور که گفته شد، ابتدا باید کمیت تان را انتخاب کنید و در حالت ولتاژ قرار دهید:

  1. ولتاژ مستقیم = VDC
  2. ولتاژ متناوب = VAC

پس از آن زمان اتصال سیم ها رسیده، به ترتیب سیم های قرمز و مشکی را به ترمینال های مثبت و منفی وصل کنید و سپس دستگاه را روشن کنید؛ مقدار اندازه گیری شده را می‌توانید در صفحه نمایش مشاهده کنید.

 

نحوه تست دیود با مولتی متر

دیود یکی از قطعه های مهم در مدارها می‌باشد که یکی از قابلیت های مولتی متر، تست آن است؛ برای این کار ابتدا باید دیود را از مدار خارج کنید و سلکتور را بر روی حالت دیود قرار دهید، پس از آن به ترتیب سیم های قرمز و مشکی را به آند و کاتد دیود متصل کنید.

در نتیجه این عمل مقدار ولتاژ آن به شما نمایش داده می‌شود و در این حالت اگر جای سیم ها را تغییر دهید باید در صفحه نمایش مولتی متر مقدار بی نهایت را مشاهده کنید، با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان از سلامت دیود اطمینان پیدا کرد.

 

حتما بخوانید: انواع کلید محافظ جان

 

سخن پایانی

در این همه چیز در رابطه با اینکه مولتی متر چیست، کاربرد مولتی متر و انواع آن معرفی شد، همانطور که گفت شد این قطعه کاربردهای زیادی در زمینه های اندازه گیری و یا بررسی درستی اتصالات دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *