آموزش

خازن چیست و چگونه کار میکند؟ | کاربرد خازن در مدار

خازن چیست

خازن ها قطعه های الکترونیکی بسیار کاربردی هستند که در اکثر مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله از نمایندگی زیمنس قصد داریم در رابطه با اینکه خازن چیست و چه کاربردی دارد، انواع خازن کدام‌اند و خازن چگونه کار میکند به صورت کامل صحبت کنیم، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

خازن چیست؟

با استفاده از خازن عملیات ذخیره سازی انرژی یا به اصطلاح ولتاژ انجام می‌شود. از این انرژی ذخیره شده برای ایجاد یک میدان الکتریکی پایدار در مدارها استفاده می‌شود.

درون خازن یک میدان الکترواستاتیکی (با ثبات) قرار دارد که به طور پیش فرض غیر فعال است، پس از اینکه عملیات ذخیره سازی ولتاژ شروع می‌شود، این میدان شروع به شارژ شدن می‌کند.

مهمترین بخشی که در یک خازن اهمیت دارن بخش ظرفیت خازن است؛ به طور معمول هر خازن ظرفیت مشخصی دارد و مقدار مشخصی انرژی را می‌تواند ذخیره سازی کند.

این قطعات در مدارها با نماد C نمایش داده می‌شوند.

ناگفته نماند عوامل زیادی از جمله صفحه خازن، جنس آنها، فاصله آنها نسبت به یکدیگر و… بر میزان ظرفیت خازن تاثیر گذار هستند.

واحد اندازه گیری خازن فاراد است، اما به دلیل اینکه واحد فاراد شامل مقدار بزرگی می‌شود، برای اندازه گیری خازن ها از واحدهایی مانند میکروفاراد، نانوفاراد، مگافاراد و… استفاده می‌کنند.

کاربرد خازن در مدار

 

حتما بخوانید: استابلایزر چیست

 

ساختار خازن ها

ساختار آنها به گونه ای است که از دو ورق کوچک فلزی موازی ساخته شده اند، اگر این دو ورق به یکدیگر متصل شوند، خازن همانند سیم عمل می‌کند.

معمولا بین این دو ورق یک ماده دی الکتریک مانند سرامیک، پلاستیک، هوا و… است و جنس ورق ها معمولا روی، آلومینیوم، نقره و… می‌باشد.

 

ولتاژ خازن چیست؟

به مقدار ولتاژ مشخصی که در خازن ها ذخیره سازی می‌شود، ولتاژ خازن می‌گویند؛ هر خازن توانایی ذخیره سازی ولتاژ مشخصی را بر عهده دارد، این مقدار بر روی آن نوشته شده است، اگر خازنی تهیه کردید و مقدار مشخصی روی آن وجود نداشت، مقدار پیش فرض آن 50v است.

ناگفته نماند یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز نباید بیشتر از حد خازن به آن ولتاژ وارد کنید، در این صورت دی الکتریک آن به اصطلاح پلاریزده می‌شود و عایق بین آن از بین خواهد رفت.

 

کاربرد خازن چیست؟

  • در مدارها و انواع سیستم ها برای ذخیره سازی انرژی (می‌توان گفت دلیل استفاده از خازن در مدار نیز همین موضوع است.)
  • طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی
  • ساخت انواع موتور های الکترونیکی
  • و…

 

حتما بخوانید: فیوز محافظ جان چیست ؟

معرفی انواع خازن

خازن ها براساس میزان ظرفیت ولتاژ شان و نوع دی الکتریک، به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه قصد داریم انواع خازن سرامیکی، خازن عدسی، خازن الکترولیتی و… را به شما معرفی کنیم:

 

انواع خازن

 

حتما بخوانید: مولتی متر چیست

 

خازن سرامیکی چیست؟

معمولا در ساخت لوازم صوتی از خازن سرامیکی استفاده می‌شود، به دلیل اینکه از این نوع بیشتر در مدارات با فرکانس بالا استفاده می‌شود.

همانطور که از نام این خازن پیداست، جنس دی الکتریک این نوع از سرامیک است که میزان ثابت بسیار بالایی دارد و از دسته خازن های خشک و بدون قطب است.

از ویژگی های خازن سرامیکی می‌توان به قیمت پایین و نصب آسان آن بر روی مدار اشاره کرد.

 

خازن عدسی چیست؟

خازن عدسی ظاهری بسیار کوچک دارد و به شکل عدس است، این نوع پلاریته مثبت و منفی ندارد و اصطلاحا به آن خازن بدون قطب نیز گفته می‌شود.

ظرفیت این نوع نیز با پیکوفاراد و یا نانو فاراد نمایش داده می‌شود، البته با توجه به سایز آنها ظرفیت شان نیز تغییر می‌کند.

بر روی هر خازن عدسی یک عدد نوشته شده است که ظرفیت آن را نشان می‌دهد، نحوه تشخیص ظرفیت آنها بر اساس پیکوفاراد به اینگونه است که اگر بر روی آنها عدد 102 نوشته شده باشد، دو رقم اول را نگه می‌دارید و با توجه به عدد سوم در مقابل 10 صفر می‌گذارید؛ به طور مثال در حال حاضر 1000 پیکوفاراد فضا داریم.

البته روش های دیگری نیز برای اندازه گیری وجود دارد؛ برای اندازه گیری شما می‌توانید از خازن سنج ها و یا مولتی متر ها استفاده کنید.

 

خازن الکترولیتی

خازن الکترولیتی و یا به اصطلاح خازن شیمیایی یک دیگر از انواع خازن ها است که دارای دو قطب مثبت و منفی (پلاریته) می‌باشد.

محدوه اندازه گیری این نوع معمولا در میکروفاراد است؛ مهمترین کاربرد خازن الکترولیتی در فیلتر و یا مسدود سازی است.

 

جهت دریافت لیست قیمت plc s7 400 کلیک کنید.

 

خازن کاغذی

به طور معمول محدوده خازن کاغذی در میکروفاراد است و معمولا ولتاژ آن بسیار بالا و گاها تا 2000 ولت نیز می‌رسد.

 

حتما بخوانید: انواع سنسور rtd

 

کار خازن چیست؟

کار خازن چیست

اگر بخواهیم این موضوع را با ذکر یک مثال بگوییم، می‌توان خازن را به یک باتری تشبیه کرد که به صورت مدام در حال شارژ و دِشارژ شدن است؛ این باتری به سرعت شارژ می‌شود و در زمان قطع جریان در مدار تخلیه می‌شود.

خازن ها جریان را از خود عبور می‌دهند تا زمانی که به طور کامل شارژ شوند، بعد از آن دیگر اجازه عبور جریان را نمی‌دهند، البته این کار مدام تکرار می‌شود.

در واقع می‌توان از این بخش این نتیجه را گرفت که مهمترین وظیفه خازن در مدار ذخیره انرژی در زمان افت جریان در مدار است و از آن به عنوان یک تقویت کننده استفاده می‌شود و دلیل استفاده از خازن در مدار نیز همین موضوع است.

 

جهت اطلاع از قیمت plc زیمنس s7 300 کلیک کنید.

 

سخن پایانی

در واقع خازن ها وظیفه ذخیره سازی انرژی را برعهده دارند، در این مقاله همه چیز در رابطه با اینکه خازن چیست، انواع خازن، کار خازن و… گفته شد، جهت خواندن ادامه مقالات با ما همراه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *