آموزش

PLC چیست؟ + معرفی مزایای PLC

plc چیست

plc چیست؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که plc چیست ؟ ساده ترین نوع مینی plc می‌باشد که در این مقاله از نمایندگی زیمنس با آن آشنا خواهیم شد.

 

plc مخفف چیست؟

پی ال سی “PLC” مخفف 3 کلمه Programmable Logic Controller می‌باشد.

 

معنی plc چیست؟

پس از آنکه با مخفف کلمه plc آشنا شدید، حال زمان آن رسیده است که با معنی آن نیز آشنا شوید؛ PLC به معنای کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ريزی هستند.

 

 

مزايای پی ال سی چیست ؟ (مدارات فرمان)

  • کاهش حجم مدار فرمان
  • کاهش مصرف انرژی (به دليل کاهش استفاده از رله ها کنتاکتورهای و…)
  • کاهش خرابی‌های مکانيکی
  • کاهش زمان عيب يابی و…

پس از اختراع ترانزيستور و با پيشرفت سريع علم الكترونيک و كامپيوتر اين قابليت ايجاد شده كه يک مدار الكترونیكی پر از طراحی و پياده سازي سخت افزاری به صورت نرم افزار قابل برنامه ريزی تبديل شده و عمل دلخواه هر شخصی در زمينه مدار مربوطه را انجام دهد به تدريج اين مدارات حالت استاندارد به خود گرفت و نام پی ال سی “PLC” را به خود اختصاص داد.

بنابراین پی ال سی “PLC” ابزاری‌ست كه با درک نسبی محیط كار از طریق سیگنالهای ورودی و پردازش سیگنالها مطابق برنامه داده شده به فرمانهای لازم خروجی های مناسب را صادر می‌كند به عبارتی دیگر پی ال سی مغز سیستم و كنترل در صنعت امروز می‌باشد به مرور تابلوهای قدیمی كه پر رله و كنتاكتور و تایمر و كانتر بود، جای خود را به پی ال سی “PLC” داده و نظم جدیدی را پذیرفته است اصلی ترین مزیت پی ال سی “PLC” برنامه پذیر بودن آن است و همین امر سبب انعطاف پذیری برای پی ال سی “PLC” می‌گردد بنابراین در صنایع مختلف از پی ال سی “PLC” استفاده می‌گردد و در هر صنعتی متناسب با آن صنعت برنامه لازم برای پی ال سی “PLC” نوشته و روی آن نصب می‌گردد.

 

حتما بخوانید: تایمر زیمنس

 

پی ال سی “PLC” لوگو كوچكترین پی ال سی “PLC” ساخت شركت زیمنس می‌باشد و یکی از اصلی ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی می‌باشد که با كارایی بالا و وزن بسیار كم در صنایع و ماشین آلات بسته بندی، پله برقی و غیره كاربرد دارد. نوعی از این پی ال سی “PLC” دارای صفحه نمایش بوده و توسط كلیدهای روی آن یا با كامپیوتر قابل برنامه ریزی می‌باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *