آموزش

فیدر برق چیست؟ + انواع فیدر برق

فیدر برق چیست

در این مقاله از نمایندگی زیمنس تهران قصد داریم در رابطه با مفهوم اینکه فیدر برق چیست و انواع فیدر برق کدام‌اند بپردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید!

 

فیدر برق چیست؟

علاوه بر این پرسش، ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که معنی فیدر در برق چیست؟ (فیدر تابلو برق) معنی فیدر برق اصطلاحا منبع تغذیه یا تامین کننده برق است؛ وسیله‌ای بسیار قوی و مهم در تابلوهای برق می‌باشد و وظیفه تامین انرژی را دارد.

فیدر برق یک نوع کابل است که برق را از منابع بزرگتر دریافت و به منابع کوچک تر انتقال می‌دهد؛ کاربرد آنها معمولا در حمل و نقل، ارتباطات و… می‌باشد، البته کاربرد و مصارف دیگری هم نیز دارند.

 

 

انواع فیدر برق

حالا که با مفهوم feeder چیست آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده که با انواع آنها نیز آشنا شوید؛ قبل از راه اندازی هر کاری نیاز به تجهیزات آن داریم، به طور مثال قبل از طراحی و نصب تابلو برق باید در رابطه با آن اطلاعات کسب کنیم و از تجهیزات مورد نیاز و مرتبط استفاده کنیم؛ فیدرهای برق نقش بسزایی در تابلو برق ها دارند و سه دسته کلی فیدر برق فشار ضعیف، فیدر فشار متوسط، فیدر برق فشار قوی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

فیدر فشار ضعیف

اگر از تابلو برق های فشار ضعیف استفاده می‌کنید و به دنبال فیدر مناسب آن می‌گردید، بهترین گزینه می‌باشد؛ این فیدرها ساختار بسیار ساده ای دارند و جایگاه نصب آنها بر روی ترانس ها می‌باشد، عملکرد آن به گونه ای است که برای ولتاژ های پایین تر ساخته شده و مقدار جریان کمتری را ارسال می‌کند.

هر کدام از خط های خروجی آن مربوط به خروجی یک کابل از تابلو برق می‌باشد.

 

 

فیدر فشار متوسط

یکی دیگر از متداول ترین فیدرها، فیدر برق فشار متوسط می‌باشد که در تابلوهای برق صنعتی استفاده می‌شود.

همانطور که از نام آن مشخص است ظرفیت انتقال ولتاژ (جریان) در این فیدر متوسط است و در خط های فشار متوسط استفاده می‌شود.

این فیدرها دارای توزیع زمینی هستند و قابلیت قطع جریان های بالا را دارند.

 

انواع فیدر برق

 

فیدر فشار قوی

فیدرهای فشار قوی قابلیت های بیشتری نسبت به موارد قبلی که نام برده شد دارند، به طور مثال قابلیت انتقال و توزیع جریان به صورت زمینی و هوایی را دارند. این فیدرها دارای تجهیزات برق گیر و قطع کننده برق می‌باشند که به خوبی می‌توانند جریان های مختلف با ولتاژهای مختلف را مدیریت کنند.

نکته قابل در رابطه با انتخاب فیدر در تابلو برق ها این است که شما باید قبل از تهیه آنها، جریان، مقدار کاهش و افزایش ولتاژ و… را به درستی محاسبه کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

امیدواریم که تا اینجا با مفهوم کلی اینکه فیدر برق چیست آشنا شده باشید، در ادامه می‌خواهیم در رابطه با فیدر زنجیری که یکی دیگر انواع پرکاربرد این فیدر است، آشنا شویم.

 

فیدر زنجیری

در انواع فیدر هایی که معرفی کردیم، میزان مشخصی جریان می‌تواند مدیریت شود و اگر احتمالات را در نظر بگیریم ممکن است گاهی اوقات میزان ولتاژها بسیار بالاتر از حد معمول و یا بسیار پایین تر از حد معمول باشد. وظیفه اصلی فیدر زنجیری مدیریت فیدرهای دیگر می‌باشد و باعث جلوگیری از بروز بالانس های ولتاژ می‌شود که می‌توان گفت این قابلیت یک ویژگی بسیار مهم و کاربردی در این وسیله می‌باشد.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم به طور کلی شما را با مفهوم اینکه فیدر چیست آشنا کنیم، جهت بهبود مقالات نظرات و انتقادات خودتان را با ما در میان بگذارید.


2 نظر در “فیدر برق چیست؟ + انواع فیدر برق

  1. korosh گفت:

    سلام، وقت بخیر
    آیا فیدر صنعتی با این موضوع که شما داخل این مقاله معرفی کردید تفاوتی داره؟

    1. گروه تحریریه گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      بله، این مقاله در رابطه با فیدر های مختلف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *