آموزش

ارتباط بین کامپیوتر و PLC زیمنس از طریق MPI

ارتباط بین کامپیوتر و PLC

پورت MPI فقط روی PLC های S7-300 و S7-400 وجود دارد این پورت در PLC های سری S7-1200 و S7-1500 حذف شده است.

MPI اگر چه در لایه فیزیکی بر اساس استاندارد RS485 است ولی به صورت یک پروتکل انحصاری توسط زیمنس طراحی شده است و مهم‌ترین کاربرد آن در Programming است اگر توسط رابط‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند کامپیوتر را به این پورت وصل کنیم آن را شناسایی کرده و از همان ابتدا می‌توان با PLC ارتباط برقرار نمود همه CPUهای 300 و 400 بدون استثنا دارای پورت MPI هستند. در برخی CPU ها این پورت دو حالته و به صورت MPI/DP است حتی در CPU های 300 و 400 جدید که پورت پروفینت PN به آن‌ها اضافه شده باز پورت MPI کماکان وجود دارد.

 

نحوه اتصال plc زیمنس به کامپیوتر

از آنجا که MPI پروتکل انحصاری زیمنس است برای ارتباط با آن نیاز به وسیله‌ای از این سازنده است یکی از وسایلی که برای ارتباط بین کامپیوتر و این پورت استفاده می‌شود PC Adapter است که از سمت دیگر به پورت USB کامپیوتر متصل می‌شود. در هنگام نصب STEP7 V15 درایور آداپتور نیز نصب می‌شود.

برای تنظیم نوع ارتباط در محیط TIA Portal از مسیر Option/Setting گزینه PG/PC Interface را روی MPI یا حالت Automatic Protocol Detection قرار می‌دهیم.

همانطور که قبلا اشاره شد روش دیگر برای تنظیم ارتباط استفاده از مسیر کنترل پنل ویندوز و کلیک روی گزینه Set PG/PC Interface است.

علاوه بر آداپتور از وسایل دیگری نیز می‌توان برای ارتباط با MPI استفاده کرد PG زیمنس یکی از آن‌هاست معمولا وسایلی که برای ارتباط کامپیوتر با پروفی‌باس استفاده می‌شوند را با پورت MPI نیز می‌توان متصل کرد MPI و Profibus-DP هر دو لایه فیزیکی از استاندارد RS485 استفاده می‌کنند با انتخاب Automatic Protocol Detection اگر آداپتور به MPI یا پروفی‌باس متصل باشد تشخیص داده می‌شود.

نمونه‌ای از وسایلی که برای پروفی‌باس استفاده می‌شوند و قابل اتصال به MPI نیز هستند معرفی می‌شود.

 

 

مفهوم pg در plc چیست؟

PG به عنوان نمونه ای از یک لپ تاپ صنعتی می‌باشد که سخت افزارها و نرم افزارهای لازم جهت استفاده از PLC را شامل می‌شود. PG ها بسیار گران قیمت هستند.

 

حتما بخوانید: معرفی انواع فیدر برق

 

ارتباط بین کامپیوتر و PLC از طریق PROFIBUS-DP

پورت DP معرف شبکه پروفی‌باس است که فقط روی برخی از CPU های S7300 و S7-400 و S7-1500 به صورت Onboard موجود است ولی CPU های S7-1200 این پورت را ندارند شبکه پروفی‌باس انحصاری نیست و دارای پروتکل باز است که می‌توان هر وسیله پروفی‌باس از هر سازنده‌ای را به آن متصل کرد.

کاربرد اصلی این پورت برای ارتباط با Remote I/O می‌باشد. در عین حال می‌توان از آن جهت ارتباط با کامپیوتر از طریق رابط خاص نیز استفاده کرد معمولا این پورت از ابتدا فعال نیست بنابراین در اولین دانلود نمی‌توان از آن استفاده کرد لازم است ابتدا پورت را در محیط STEP7 فعال نمود و اولین دانلود را در PLC های سری S7-300 و S7-400 با MPI و در PLC های سری S7-1500 با اترنت انجام داد تا پورت فعال شود پس از آن می‌توان کامپیوتر را با رابط خاص به این پورت متصل نمود.

برای ارتباط با پورت DP می‌توان از آداپتور که برای MPI به کار می‌رفت نیز استفاده کرد. در این شرایط تنظیم را روی Profibus یا حالت Automatic Detection قرار می‌دهیم. آداپتورهای معمولی در صورتی به این پورت متصل می‌شوند که سرعت پروفی‌باس بیش از 1.5Mbps نباشد ولی اگر از آداپتور نوع A2 استفاده شود به پروفی‌باس با هر سرعتی می‌تواند متصل شود.

قبلا کارت‌های متنوعی برای نصب در اسلات PCMCIA لپتاپ عرضه شده بود که MPI و پروفی‌باس را ساپورت می‌کرد. CP5511 و CP5512 از این دسته هستند با توجه به اینکه از روی لپتاپ‌های جدید پورت PCMCIA حذف شده است این کارت‌ها امروزه کاربردی ندارند.

در صورتی که برای کارهای مهندسی به جای لپتاپ از کیس کامپیوتر استفاده شود می‌توان روی مادربرد کارت‌های پروفی‌باس را نصب کرد همه این کارت‌ها پورت MPI را ساپورت می‌کنند.

یکی از تجهیزات کاربردی در صنعت خرید hmi می‌باشد که از آن برای مانیتور كردن و مشاهده پارامترهای دستگاههای صنعتی مانند PLC و اینورتر و…. استفاده می‌شود، همچنین در کنار خرید این محصول می‌توانید برای خرید plc اقدام نمایید.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

 

پیشنهاد نمایندگی زیمنس ایران این است که مقالات مرتبط زیر در اتوماسیون صنعتی را هم مطالعه بفرمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *