آموزش

tia portal چیست؟ | معرفی نرم افزار تیا پورتال

tia portal چیست

کنترل و مدیریت اتوماسیون صنعتی یکی از وظایف اصلی در حوزه صنایع است که متخصصین بسیاری در آن فعالیت دارند و استفاده از نرم افزار های بسیاری برای بهینه سازی فعالیت و پیشروی و پیشرفت در موضوعات مختلف این حوزه نیاز است.

یکی از این دسته نرم افزار ها را می‌توان تیا پورتال با نام لاتین Tia Portal دانست. استفاده از این نرم افزار باعث می‌شود تا متخصصین بتوانند عملیات های مورد نظر خود را به سریع ترین شکل ممکن پیاده سازی کنند.

یکی از مهمترین کاربرد های این نرم افزار را می‌توان در حوزه اتوماسیون صنعتی زیمنس در هنگام کار با PLCها دانست که در این حوزه دارای پیچیدگی های مهندسی بسیاری است و بر همین اساس نیازمند تجربه و آموزش در سطح حرفه ای خواهد بود. اگر شما نیز به دنبال آشنایی بیشتر با این نرم افزار هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت جامع و کامل در رابطه با اجزا و بخش های مختلف آن با شما صحبت کنیم.

واژه TIA در اصل مخفف سه کلمه جداگانه Totally، Integrated و Automation است که مجموع هر سه آن ها بیانگر معنی گستردگی و جامعیت نرم افزار هستند. دلیل اصلی شناخته شدن نرم افزار با این نام را می‌توان ارائه دادن محیط دسترسی مناسب برای بخش های مختلف به صورت پیشفرض در قالب پورتال دانست.

 

آموزش تیا پورتال

نرم افزار مورد نظر در ابتدا برای PLC های جدید زیمنس با مدل پی ال سی 1200 طراحی شده بود که آن ها جایگزین S7-200 بودند. با گذر زمان شاهد بروز شدن محصول مورد نظر بودیم که به همین جهت مدل های جدید PLC در نام های متفاوتی تولید شد.

با استفاده از نرم افزار تیا پورتال می‌توان بخش های مختلف برنامه نویسی محصولات نظیر PLC و HMI را دستخوش تغییرات کرد. همچنین قابل توجه است که پیگری بندی شبکه و پیکر بندی سخت افزار مجموعه واحد مورد نظر نیز تحت نظارت این نرم افزار ممکن می‌شود، برای خرید hmi  از این لینک می‌توانید تهیه کنید.

نرم افزار مورد نظر از مجموعه نرم افزار های Digital Enterprise است که تحت PLM و MES بوده که می‌تواند پیشنهاد های شرکت زیمنس را برای شرکت های مختلف در مسیر Industry 4.0 کامل کند.

همچنین این نرم افزار به اتوماسیون دیجیتال امکان دسترسی کامل به تمامی موارد را خواهد داد تا بتواند از برنامه ریزی دیجیتال و مهندسی شکپارچه تا عملیات شفاف اطلاعات داشته باشد.

شاید بتوان این نرم افزار را تحقق رویای کمپانی زیمنس برای ایجاد دسترسی تمام و کامل به فرآیند های اتوماسیون دانست، نرم افزاری که در واقع فقط یک نام و ترکیبی از چندین نرم افزار است که هر کدام وظایف متفاوتی دارند و با گردآوری تمامی امکانات آن ها به صورت یکجا توانسته است به بهترین تبدیل شود. نرم افزار هایی نظیر WinCC، Step7 و StarDrive را می‌توان از مواردی دانست که امکانات آن ها در تیا پورتال ارائه می‌شود.

 

ویژگی‌های نرم‌افزار tia portal چیست؟

از برجسته ترین ویژگی های نرم افزار تیا پورتال می‌توان به موارد بسیاری اشاره داشت که در بخش زیر به ذکر تعدادی از آن ها پرداخته ایم تا بتوانید آشنایی بیشتری را با ویژگی های جذاب این نرم افزار پیدا کنید.

نرم افزار مورد نظر یکی از محبوب ترین نرم افزار های متن باز یا همان Open Source است. نرم افزار های متن باز به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید پروژه های کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و نرم افزار را به اشکال مد نظر خود دچار تغییر دهید تا بتوانید بهترین بازدهی ممکن را بر اساس سلیقه و نیاز کاری خود دریافت کنید.

یکی از مزیت های دیگر نرم افزار مورد نظر پشتیبانی از فضای ابری است که باعث می‌شود شما بتوانید فایل های خود را در سرور های نرم افزار بارگذاری کنید و در هر زمان در صورت نیاز از هر سیستمی به آن دسترسی کامل داشته باشید و دیگر لازم نیست که همیشه فایل های خود را بر روی فلش بریزید تا در صورت نیاز به آن ها دسترسی داشته باشید.

یکی دیگر از ویژگی های جذاب این نرم افزار را می‌توان پشتیبانی از کار تیمی و استفاده چند نفر از نرم افزار به صورت همزمان دانست. در بخش Tia Portal Multi use Engineering شاهد استفاده از قابلیت های جذابی هستیم که باعث شده تا تمامی افراد تیم که دارای دسترسی به پروژه هستند بتوانند در بخش های مختلفی از پروژه تغییرات ایجاد کنند و از این طریق به صورت مجازی و آنلاین می‌توانید به صورت تیمی کار خود را پیش ببرید.

با توجه به ویژگی های مذکور و همچنین قابلیت دیگری که باعث شده تا با استفاده از این نرم افزار بتوانید امنیت و ورودی و خروجی توزیع را کنترل کنید، تیا پورتال باعث می‌شود تا زمان رسیدن به بازار کاهش یابد و زمان مهندسی شما کم خواهد شد.

 

نرم افزار تیا پورتال

 

 

آموزش نصب Tia Portal v16

سیماتیک تیا پورتال نسخه 16 را می‌توان یکی از آخرین بروزرسانی های شرکت زیمنس در زمینه مدیریت اتوماسیون های صنعتی و کنترل دانست که تمامی ویژگی های جذاب و مورد نیاز در این عرصه را به صورت یکجا ارائه می‌کند.

این شرکت آلمانی همیشه سعی داشته تا یک پکیج منسجم و جامع را به مشتریان خود ارائه دهد تا بتوانند کارهای اتوماسیون و کنترلی خود را به راحتی انجام دهند. سال های بسیاری بوده که این شرکت به فکر پیاده سازی یک نرم افزار منسجم است و در حال حاضر شاهد راه حلی به نام TIA PORTAL هستیم که معنای اصلی آن دروازه اتوماسیون تماما یکپارچه است.

کاملا مشخص است که هدف اصلی شرکت زیمنس از ارائه کردن نرم افزار مذکور بهبود فرآیندهای کاری با اتوماسیون های PLC محور است، حتی با توجه به این مورد شاهد هستیم که زیمنس پا را فراتر گذاشته است و تا حدودی به سیستم های کنترلی دیگر نیز پرداخته تا مجموعه ای بی نظیر از محصولات را پشتیبانی کند. حال اگر به دنبال نصب نرم افزار و استفاده از آن هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به صورت جامع و کامل به ارائه آموزش نصب و راه اندازی آن بپردازیم.

قبل از شروع نصب نرم افزار بهتر است مواردی را در نظر داشته باشید تا بتوانید بدون مشکل از نرم افزار مورد نظر خود استفاده کنید، با ما همراه باشید.

  • پیش از نصب نرم افزار ارتباط خود را با اینترنت قطع نمایید.
  • همچنین پیشنهاد می‌شود که آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید و از فایروال نیز استفاده کنید.
  • نصب پیش نیاز های معمول نرم افزار ها نظیر Runtime، Visual C++ و Microsoft net Framwork

ممکن است سوالی درباره قیمت plc زیمنس داشته باشید، پیشنهاد میکنم برای خرید این محصول با شماره 02133901200 تماس حاصل فرمایید.

مراحل نصب تیا پورتال

1. در ابتدا با استفاده از فایل Setup فایل نصبی نرم افزار را اجرا کنید و سپس در بخش General Setting زبان مورد نظر خود برای نصب را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید تا مراحل نصب وارد فاز بعدی شود.

 

مرحله اول نصب نرم افزار تیاپورتال

 

2. حال در بخش Product Languages زبان انتخاب شما در مرحله قبل نمایش داده خواهد شد و می‌توانید از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید. بر روی گزینه Next کلیک کنید.

 

دومین مرحله نصب نرم افزار تیاپورتال

 

3. در مرحله بعد می‌توانید بر روی گزینه Typical کلیک کنید تا ابزار های مورد نیاز خود را مشاهده کنید و سپس برای ادامه دادن مراحل نصب بر روی گزینه Next کلیک کنید.

 

سومین مرحله نصب نرم افزار تیاپورتال

 

حتما بخوانید: انواع سنسور القایی

 

4. حال باید در بخش Config هر دو گزینه مربوطه به لایسنس نرم افزار را انتخاب کنید تا رنگ آیکون مشاهده شده از قرمز به آبی تغییر پیدا کند، حال می‌توانید بر روی گزینه Next کلیک کنید تا وارد مرحله بعد نصب نرم افزار شوید.

 

چهارمین مرحله نصب نرم افزار تیاپورتال

 

5. در بخش Security توافق نامه قرار داده شده را تایید کنید برای این کار تیک گزینه ی I accept the security and permission settings on this computer بزنید و سپس بر روی کلید Next کلیک نمایید.

 

پنجمین مرحله نصب نرم افزار تیاپورتال

 

6. در آخر در پنجره Overview می‌توان ابزار ها و مسیر نصبی که در مراحل قبلی انتخاب شده است را مشاهده کرد. حال برای نصب Tia Portal V16 بر روی دکمه Install کلیک نمایید.

 

ششمین مرحله نصب تیاپورتال

 

7. حال مراحل نصب نرم افزار به پایان رسیده و باید منتظر تکمیل آن باشید و سپس اقدام به فعالسازی نرم افزار کنید.

 

حتما بخوانید: mccb مخفف چیست

 

روش فعال سازی نرم افزار تیا پورتال

  1. بر روی AutoRun کلیک کنید و فایل JB-License.exe را از طریق Run As Administrator اجرا کنید.
  2. پنجره‌ای باز می‌شود که باید بر روی Find key کلیک کنید و همه لایسنس ها را انتخاب کنید.
  3. حال گزینه install را بزنید و نرم افزار را اجرا نمایید.

در این مقاله از نمایندگی زیمنس سعی داشتیم تا به صورت جامع و کامل در رابطه با نرم افزار TIA PORTAL و مزیت های آن صحبت کنیم تا شما نیز بتوانید با استفاده از این نرم افزار پیشرفته در کار و صنایع مورد نظر خود پیشرفت داشته باشید و از اتوماسیون ها استفاده کنید. همچنین با ارائه راهنمای نصب نرم افزار و روش فعال سازی آن دیگر نیازی به خرید نرم افزار نخواهد بود و می‌توانید به صورت رایگان آن را از وب سایت ها دانلود کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *