آموزش

مقایسه PLC با سیستم های DDC و DCS

مقایسه plc با ddc و dcs

مقایسه PLC با سیستم های DDC

اگر چه پی ال سی زیمنس برای حذف سیستم های DDC که بر مبنای پردازش سیگنال های آنالوگ کار می‌کرد به میدان نیامد ولی اگر با این دیدگاه که PLC نیز قادر است آنالوگ ها را پردازش کند به صورت متمرکز شبیه DDC لوپ های کنترلی را مدیریت و کنترل کند نگاه کنیم می‌توان گفت که استفاده از PLC نسبت به DDC مزیت دارد سیستم های کامپیوتری به اندازه سیستم PLC قابل اعتماد نیستند.

اگر سخت افزار کامپیوتر حتی به صورت صنعتی طراحی شده باشد باز به دلیل سیستم عامل های شناخته شده کامپیوتر امکان بروز مشکلاتی مانند ویروس های رایانه ای و برخی مشکلات مربوط به سیستم عامل ها و اختلال در کامپیوتر وجود دارد در PLC از آنجایی که سیستم عامل ناشناخته است امکان نفوذ به آن فقط توسط متخصصین سازنده امکان پذیر است.

 

حتما بخوانید: معرفی انواع دیود

 

 

تفاوت DCS و PLC

DCS برای حذف DDC و رفع مشکلات آن عرضه شد از این رو کاربری آن با کاربری PLC متفاوت است. پرسشی که هنوز در ذهن بسیاری از افراد علاقه مند به اتوماسیون صنعتی وجود دارد این است که تفاوت plc و dcs در چیست.

این سوال به ویژه وقتی مطرح می‌شود که میبینیم با پیشرفت تکنولوژی توانایی سیستم های DCS و PLC بسیار به هم نزدیک شده است به صورتی که برخی سازندگان برای هر دو سیستم یک نوع CPU ارائه کرده اند.

تفاوت معماری:

معماری PLC براساس یک پردازشگر است که ورودی ها و خروجی ها با آن در ارتباط هستند.

در سیستم کنترل DCS برخلاف PLC پردازشگر متمرکز نیست و از کنترلر های مجزایی که با یکدیگر شبکه شده اند استفاده شده است.

این کنترلرها در عین حال از طریق شبکه به سیستم های اپراتوری متصل هستند و مقادیر مبنا را از آنها دریافت کرده و اطلاعات فرآیند را به آنها ارسال می‌نمایند.

بنابراین برخلاف PLC یک سیستم کنترل غیر متمرکز (DCS) دارای پردازشگرهای مستقلی است که کار کنترل بین آنها تقسیم شده است.

هر کدام از این پردازشگرها قابلیت کنترل چند لوپ را دارند ورودی و خروجی ها از فیلد به کنترلر مربوطه اتصال می‌یابند.

 

کانال تلگرام:
« https://telegram.me/tk_siemens »


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *