آموزش

تفاوت میان سافت استارتر و اینورتر

تفاوت سافت استارتر و اینورتر

در این مقاله از نمایندگی زیمنس قصد داریم با تفاوت های اصلی سافت استارتر و اینورتر آشنا شویم، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سافت استارتر همانطور که از نامش پیداست تنها در هنگام راه اندازی یک الکتروموتور کاربرد دارد. الکتروموتورها به دلیل کشیدن جریان 6 تا 8 برابر جریان نامی در هنگام راه اندازی صدمات زیادی می‌بینند بطوریکه عمده استهلاک الکتروموتورها در هنگام راه اندازی می‌باشد. بوسیله سافت استارتر راه اندازی از طریق افزایش کنترل شده فرکانس یا ولتاژ انجام می‌گیرد و با این کار Energy Saving نیز صورت می‌گیرد.

اینورتر محدود به زمان راه اندازی نمی‌باشد و در هر لحظه می‌توان بوسیله سیگنالهای کنترلی که معمولا 4~20 mA می‌باشد سرعت الکتروموتور را کنترل نمود.

اینورتر قابلیت های بسیار زیادی دارد از قبیل: راه اندازی نرم موتور، چپگرد راستگرد کردن موتور و تغییر دور موتور.
و البته قیمت بالاتری نیز دارد. حال آنکه سافت استارتر فقط برای راه اندازی نرم موتور استفاده میشه.

 

 

تفاوت سافت استارتر و درایو

 

الف. راه انداز نرم

  1. راه اندازنرم در صنعت برای راه اندازی الکتروموتور به کار می‌رود و در این حالت بیشترین جریان راه اندازی حدود 2.5 برابر جریان حالت عادی موتور است.
  2. در راه انداز نرم از کلیدهای استاتیکی (SSR) استفاده می‌شود که در توان های پایین ازترایاک و در توان های بالا از یک جفت تایستور بصورت معکوس و موازی استفاده می‌شود.
  3. در راه انداز نرم تغییر ولتاژ وجود دارد و در واقع با کنترل ولتاژ سینوسی ورودی در هر دو نیم سیکل مثبت و منفی ولتاژ خروجی با همان فرکانس ورودی می‌شود.
  4. از راه انداز نرم می‌شود بعنوان کنترل از راه دور هم استفاده کرد ولی در صنعت استفاده نمی‌شود، اما (دیمر، کنترل نورلامپ، کنترل دور پنکه و…) یک راه انداز نرم تک فازاست که بعنوان کنترل دور استاتیکی استفاده می‌شود.
  5. از یک راه انداز نرم می‌شود تعداد زیادی موتور را با ایجاد یک مدار فرمان مناسب راه اندازی کرد مثلا تعداد 10 دستگاه موتور یا بیشتر را میشود با یک راه اندازنرم روشن کرد.
  6. در راه انداز نرم امکان افزایش دور موتور بیشتر از دور نامی وجود ندارد.
  7. مدار ستاره مثلث یا همان مدار دو ضرب هم یک راه انداز نرم است. اما بصورت کنتاکتوری، بیشترین جریان راه انداز حدود چهار برابر است و منحنی راه انداز بصورت جهشی بوده و غیر قابل انتخاب می‌باشد.

کلیدهای استاتیکی یا همان SSR در جریانهای مختلف در بازار وجود دارد، اگر هم می‌خواهید قیمت کلید اتوماتیک زیمنس را داشته باشید در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید.

 

حتما بخوانید: فیدر برق چیست؟

 

ب. اینورتر یا کنترل دور

  1. راه اندازی الکتروموتور با بیشترین جریان راه اندازی حدود جریان عادی موتور با یک منحنی تقریبا خطی قابل انتخاب.
  2. اینورتر بهترین راه اندازنرم موتور است ولی با قیمتی بیش از چهار برابر راه انداز نرم یا همان سافت استارت.
  3. در صنعت از اینور یا کنترل از راه دور بطور عموم برای موتورهایی که نیاز به کنترل سرعت دارند استفاده می‌شود.
  4. تغیرات دورموتور در اینورتر با تغییر فرکانس ایجاد می‌شود. لذا امکان افرایش فرکانس خروجی تا چندین برابر فرکانس ورودی وجود دارد.
  5. در استفاده از کنترل از راه دور امکان افزایش دور موتور بیشتر از دور نامی وجود دارد و با افزایش فرکانس ولتاژ خروجی دور موتور افرایش می‌یابد.
  6. با افزایش دور موتور بیشتر از دور نامی در این حالت کاهش گشتاور ایجاد می‌شود. بطور معمول در اینورتورها از ترانزیستورهای IGBT در قدرت های بالا استفاده می‌شود و در قدرت های پایین از ترانزیستورهای MOSFET قدرت هم استفاده می‌شود.

تکنوکلید ارائه کننده انواع قطعات اتوماسیون از جمله سافت استارتر زیمنس می‌باشد، جهت اطلاع از قیمت این محصول و قیمت کنترل فاز زیمنس کلیک کنید.

 


1 نظر در “تفاوت میان سافت استارتر و اینورتر

  1. صادقی گفت:

    باسلام
    آیا سافت استارت برای موتورهای توان پایین هم مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *