آموزش

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟ + کاربرد اینترنت اشیا

اینترنت اشیا صنعتی چیست

اینترنت اشیا صنعتی، مفهومی جدید در عصر حاضر است که به کمک صنعتگران آمده است و باعث افزایش تولید، افزایش عملکرد و به طور کلی باعث ایجاد انقلاب صنعتی شده است.

 

اینترنت اشیا چیست؟

اگر بخواهیم این مفهوم را که اینترنت اشیا چیست به زبان ساده شرح دهیم، به تمام ابزارها، سخت افزارها و دستگاه هایی که با استفاده از اینترنت به یکدیگر وصل می‌شوند اینترنت اشیا می‌گویند که این عبارت امروزه در صنعت نیز کاربرد دارد و به آن اینترنت اشیا صنعتی می‌گویند.

در ادامه قصد داریم به صورت کامل شما را با این مفهوم که اینترنت اشیاء صنعتی چیست آشنا کنیم.

 

 

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

بهتر است در ابتدا در رابطه با هدف آن آشنا شویم؛ هدف اینترنت اشیا صنعتی این است که با استفاده از اتصال سخت افزارهای مختلف به یکدیگر و ایجاد قابلیت کنترل آنها به روش ساده تر باعث بهبود صنعت شود، اینترنت اشیاء صنعتی در واقع قابلیت و مفهومی همانند اینترنت اشیا است، اما با این تفاوت که در صنعت کاربرد و استفاده دارد.

اینترنت اشیا صنعتی قابلیت مدیریت و کنترل تجهیزات اتوماسیون صنعتی و… را به شما از دور می‌دهد.
امروزه اکثر شرکت ها و صنایع در حال پیاده سازی و استفاده از این فناوری قدرتمند هستند.

 

حتما بخوانید: ترانس چیست؟

 

آینده اینترنت اشیا صنعتی

این فناوری به صورت هدفمند و بر روی برنامه در حال پیشرفت می‌باشد که در حال حاضر نیز باعث شده است اکثر صنایع با استفاده از آن کسب کارشان پیشرفت کند و افراد زیادی از آن استفاده کنند؛ امروزه بیشتر افراد متخصص بر این باورند که در سالیان پیش رو این فناوری قابلیت این را دارد که بسیار زیاد پیشرفت کند و باعث بالا رفتن حداکثری کیفیت و سرعت صنایع شود.

برنامه اصلی متخصصان این حوزه این است که این فناوری باعث مدرنیزه شدن تمام صنایع شود و یک ارتباط صحیح بین تجهیزات و افراد برقرار کند.

 

آینده اینترنت اشیا

 

مسائل و مشکلات اینترنت اشیا صنعتی

همانطور که می‌دانید از تجهیزات بسیار متنوعی در صنایع استفاده می‌شود و اصلی ترین مشکل این است که آیا با استفاده از این فناوری می‌توانیم بین دستگاه ها و افراد تعامل ایجاد کنیم و امنیت تجهیزات را حفظ کنیم؟

به دلیل اینکه هر دستگاه در صنعت از یک پروتکل خاص پیروی می‌کند می‌تواند این موضوع یک چالش ایجاد کند، اما متخصصان این حوزه یک راه حل کلی برای این موضوع پیدا کرده اند که می‌توانند با استفاده از پروتکل lgnition این مشکل را حل کنند.

این پروتکل این قابلیت را دارد که بسته به پلتفرم ها و سیستم های مختلف، از پروتکل های مختلفی نیز استفاده کند.

 

امنیت اینترنت اشیا صنعتی

برای این مشکل هم راه حلی وجود دارد؛ در سال های اخیر که مبحث امنیت در صنایع مشکل بزرگی به شمار می‌آمد یک پروتکل به نام MQTT ساخته شد که به بهترین شکل می‌تواند، امنیت داده ها را حفظ کند و از به خطر افتادن آنها جلوگیری کند.

 

 

تغییر و تحولات اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

در واقع اینترنت اشیاء صنعتی در طی سالیان متوالی تغییرات زیادی داشته است که تمام این تغییرات در جهت بهبود و افزایش کارایی این فناوری بوده است از جمله این تحولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارگاه هوشمند
  • خانه هوشمند
  • تولیدات هوشمند
  • و…

هدف همه این تغییرات جمع آوری داده ها، تبدیل این داده ها به فناوری های قابل اجرا و در انتها استفاده از آنها جهت پیشرفت و افزایش کارایی می‌باشد.

در ابتدای کار اینترنت اشیا، تجهیزات به صورت جدا جدا با یکدیگر در ارتباط بودند و برقراری ارتباط با آنها تقریبا دشوار بود، اما با تغییرات به وجود آمده به مرور در سال های بعد تجهیزات از زمان جمع آوری داده ها تا زمان اجرای آنها با یکدیگر در تعامل بودند.

 

مشکلات اینترنت اشیا صنعتی

 

 

کاربرد اینترنت اشیا صنعتی

تا این لحظه به طور کلی با اینترنت اشیاء در اتوماسیون صنعتی آشنا شدیم؛ مهم ترین کاربردی که این فناوری قدرتمند دارد این است که اطلاعات و داده ها را از تجهیزات و دستگاه های مختلف دریافت می‌کند و بر اساس نیاز آنها، این داده ها طبقه بندی می‌کند و در نهایت در آنها تغییراتی را ایجاد می‌کند.

این سیستم به دلیل پیچیدگی زیادی که دارند در اکثر اوقات نیاز به متخصص دارند، اما با ویژگی های جدیدی که به وجود آمده، نیاز به متخصص کم رنگ تر شده است؛ از طرفی دیگر انسان معمولا در تجزیه و تحلیل اطلاعات ممکن است دچار خطا شود، اما با استفاده از اینترنت اشیا صنعتی میزان بروز خطا تقریبا به صفر رسیده است، به همین دلیل امروزه افراد زیادی به دنبال آموزش اینترنت اشیا هستند.

امیدواریم که توانسته باشیم به صورت کامل شما را با اینترنت اشیا صنعتی و کاربرد این فناوری قدرتمند آشنا کرده باشیم. جهت بهبود عملکرد نمایندگی زیمنس تهران لطفا نظرات خودتان را برای ما قرار دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *