آموزش

نکات اتصال ورودی‌های دیجیتال به ورودی PLC

ورودی های پی ال سی

سوئیچ با / بدون تغذیه

ابتدا باید توجه داشت که برخی از سوئیچ‌ها نیاز به تغذیه دارند تا مدار الکترونیکی آن‌ها که کنتاکت می‌دهد فعال شود از سوئیچ‌هایی که در مقاله قبلی از آموزش‌های نمایندگی زیمنس توضیح داده شد مواردی مانند سوئیچ‌های اپراتوری، سوئیچ شناوری سطح، لیمیت سوئیچ مکانیکی و بیمتال زیمنس نیاز به تغذیه ندارند ولی سنسور نوری پروکسیمیتی‌ها و کلا هر کدام که مدار الکترونیکی داخل دارند باید از بیرون تغذیه شوند. برای این تغذیه سیم کشی جداگانه‌ای لازم است سیم‌کشی سیگنال که کنتاکت سوئیچ در مدار آن قرار می‌گیرد مجزا از سیم‌کشی تغذیه سوئیچ است.

 

ورودی Sink و Source

 

ورودی Sink و Source

سوئیچ‌هایی که نیاز به تغذیه دارند دارای مدار‌های الکترونیکی هستند و ترانزیستور آن‌ها ممکن است PNP یا NPN باشد که سیم کشی آن‌ها متفاوت است.

بر اساس کارت‌های ورودی PLC به دو دسته Sink و Source تقسیم می‌شود در نوع Sink سیم کشی به صورتی است که کنتاکت در مسیر تغذیه مثبت قرار می‌گیرد در حالی که در نوع Source سیم‌کشی به صورتی است که کنتاکت در مسیر تغذیه منفی قرار می‌گیرد بیشترین و متداول‌ترین کارت‌ها نوع Sink هستند.

 

 

تفاوت سنسور pnp و npn

اصلی ترین تفاوت npn و pnp در نوع خروجی است که از سنسور دریافت می‌کنند، به این صورت است که با قرار گرفتن جسم در برابر تغذیه ولتاژ خروجی مثبت و یا PNP و با برعکس آن نیز با ولتاژ خروجی منفی NPN را خواهیم داشت.

 

 

ورودی DC و AC

برخی از ورودی‌های دیجیتال از نوع AC هستند در نوع AC وقتی سوئیچ فعال می‌شود یک سیگنال AC با ولتاژ متداول 110 یا 220 V به ورودی PLC می‌رسد.

سوئیچ‌های DC متداول‌تر هستند ولی سوئیچ‌های AC در محیط‌های سخت آلوده و محیط‌های دارای نویز کاربرد بهتری دارند. اگر کنتاکت سوئیچ‌هایی که با 220AC سیگنال می‌دهد کثیف شوند پس از بسته شدن می‌تواند ولتاژی که از دیدگاه PLC یک محسوب می‌شود بفرستد در حالی که 24DC در اثر افت زیاد نمی‌تواند مقدار یک را ارسال کند به علاوه هر چه دامنه سیگنال بیشتر باشد نسبت به نویز مقاوم‌تر است.

 

ورودی DC و AC

 

دامنه مجاز ولتاژ صفر و یک برای ورودی‌های 24DC و 220AC در مشخصات فنی کارت ورودی توسط سازنده تعیین می‌شود و دارای یک بازه مشخص است.

کارت‌های ورودی PLC های زیمنس که ورودی‌های AC را می‌گیرند ساختاری کاملا متفاوت با کارت‌های ورودی DC دارند و سیم‌کشی آن‌ها نیز متفاوت است، جهت تهیه و خرید plc زیمنس به آسانی می‌توانید با شماره 02133901200 تماس حاصل فرمایید؛ این محصولات توسط شرکت زیمنس آلمان ساخته و با ضمانت اصالت خدمت شما ارائه می‌شود.

 

فرکانس سوئیچینگ ورودی

هر کارت ورودی دارای فرکانس سوئیچینگ خاصی است اگر تغییرات صفر و یک ورودی از این حد بیشتر شود کارت نمی‌تواند به درستی آن‌ را تشخیص دهد در برخی از کارت‌های متداول ورودی این فرکانس در حدود 100HZ است.

اگر ضرورت ایجاب کند که سنسور اطلاعات صفر و یک را با فرکانس بیشتر از این حد بفرستد ماژول خاص برای تبدیل و ارتباط با PLC مورد نیاز خواهد بود. (جهت آشنایی با انواع سنسور کلیک کنید.)

به عنوان نمونه کنترل لرزش در ماشین‌های دوار مانند موتور‌های بزرگ بسیار مهم است و در صورتی که به دلیل اشکال مکانیکی شفاف دچار لرزش بیش از حد شود می‌تواند خسارات شدیدی را به ماشین وارد نماید. معمولا با بررسی میزان لرزش در صورت فرا رفتن از حد مجاز فرمان تریپ صادر شده و ماشین متوقف می‌گردد.

نکته قابل توجه فرکانس پالس‌های ارسالی توسط سنسور است اگر سرعت چرخش بالا و در اثر لرزش تعداد پالس‌ها در ثانیه زیاد شود ممکن است ورودی دیجیتال نتواند آن‌ها را به درستی سوئیچ کند و برخی حالت‌ها را نبیند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *