آموزش

منبع تغذیه چیست؟ معرفی انواع منبع تغذیه

منبع تغذیه

در این مقاله از نمایندگی زیمنس در تهران قصد داریم در رابطه با مواردی مانند، منبع تغذیه چیست، انواع منبع تغذیه، منبع تغذیه سوئیچینگ، منبع تغذیه کامپیوتر و… صحبت کنیم بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

منبع تغذیه چیست ؟

جهت انتخاب بهترین منبع تغذیه که بتواند نیاز شما را رفع کند باید به صورت کامل با آن آشنا شوید.

به دستگاهی که توانایی تامین بار الکتریکی برای مدار الکتریکی را دارد منبع تغذیه می‌گویند؛ بنابراین منبع تغذیه با منبع برق تفاوت دارد. منبع برق تنها یک پریز، باتری و یا ژنراتور است، اما منبع تغذیه این وظیفه را دارد که برق را از منبع دریافت کند و آن را به ولتاژ مورد نیاز تبدیل کند. (اگر با ولتاژ آشنایی ندارید، حتما مقاله ولتاژ چیست را بخوانید).

عملکرد هر منبع تغذیه نسبت به نوع آن متفاوت است بنابراین در انتخاب هایتان اطلاعات لازم را درباره انواع آنها بدانید، البته گاهی اوقات ممکن است منبع تغذیه ای که شما انتخاب کردید متناسب با کار شما باشد، اما به درستی عمل نکند، در این زمان تنها کافی ست در آن تغییر ولتاژ ایجاد کنید؛ در ادامه با انواع منبع تغذیه آشنا خواهید شد.

 

منبع تغذیه چیست

 

انواع منبع تغذیه

منبع های تغذیه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که همانطور که گفته شد، نسبت به یکدیگر کاربرد متفاوتی دارند.

 

حتما بخوانید: ترموکوپل صنعتی چیست

 

منبع تغذیه DC

این نوع منبع با استفاده از ولتاژ ورودی AC فعالیت می‌کند و در نهایت یک ولتاژ به عنوان خروجی تولید می‌کند که نام آن DC است. در این منبع تغذیه با توجه به نیاز شما ولتاژ خروجی نیز تغییر پیدا می‌کند.

 

منبع تغذیه خطی

در این نوع منبع، ولتاژ ورودی که AC نام دارد از یک ترانس عبور می‌کند (اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه ترانس چیست و انواع آن کدام اند بدانید، کلیک کنید) و در نهایت برای رسیدن به ولتاژ DC فیلتر می‌شود. اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده بگوییم، در بعضی از مواقع در هنگام شارژ باتری، منبع تغذیه تنها از یک ترانس و دیود و یک مقاومت الکتریکی ساده در انتهای آن تشکیل شده است.

 

منبع تغذیه سوئیچینگ

در این نوع که با حالت سوئیچ SMPS فعالیت می‌کند، در قسمت ورودی AC به طور مستقیم تغییر پیدا می‌کند و آنقدر فیلتر می‌شود که ولتاژ DC به دست بیاید. بعد از آن با استفاده از ولتاژ به دست آمده DC با فرکانس بالا به وسیله مدار سوئیچینگ روشن و یا خاموش می‌شود.

 

منبع تغذیه خازنی

این منبع بدون استفاده از ترانسفورماتور فعالیت می‌کند و با استفاده از راکتانس در خازن برای کم کردن ولتاژ شبکه به AC استفاده می‌کند. به طور کلی این منبع از ولتاژ AC کمتری استفاده می کند تا بتواند یک ولتاژ DC ثابت ایجاد کند.

 

حتما بخوانید: بوبین چیست؟

 

منبع تغذیه آزمایشگاهی چیست ؟

همانطور که گفته شد، منبع های تغذیه انواع مختلفی دارند که منبع تغذیه آزمایشگاهی نیز یکی از آنهاست. با استفاده از این نوع منبع ولتاژ انتهایی را می‌توان به صورت متغیر تنظیم کرد و کاربرد آنها به طور معمول در زمینه های توسعه، نگهداری، تحقیق و… می‌باشد.

منبع تغذیه آزمایشگاهی شامل یک نمایشگر LC می‌باشد که با استفاده از آن مقدار ولتاژ و جریان مصرفی فعلی را نمایش می‌دهد.

 

انواع منبع تغذیه

 

منبع تغذیه کامپیوتر چیست؟

این نوع از منابع، جریان AC را به برق DC با ولتاژ مناسب با تجهیزات داخلی رایانه تبدیل می‌کند. منبع تغذیه کامپیوتر های جدید با استفاده از حالت سوئیچ فعالیت می‌کند.

تحمل ولتاژ تقریبا در همه منبع های تغذیه کامپیوتر رو میزی (جدید) با مشخصات ATX بالاست. در کامپیوتر های رو میزی یک منبع تغذیه ATX به یک منبع تغذیه دیگر متصل است و همیشه یک برق 5 ولتی را آماده دارد تا تجهیزات داخلی و جانبی سیستم تغذیه شوند.

 

منبع تغذیه داژنگ چیست؟

یکی از معروف ترین منبع های تغذیه، منبع تغذیه داژنگ است که می‌تواند در زمان اتصال کوتاه در اثر برخورد از دستگاه شما محافظت کند.

در ضمن این نوع منبع توانایی نمایش جریان در مقیاس میلی آمپر را دارد.

 

حتما بخوانید: برق صنعتی چیست؟

 

کلام آخر

امیدواریم که توانسته باشیم، در این مقاله شما را با مفهوم اینکه منبع تغذیه چیست و چه کاربردی دارد آشنا کنیم و به صورت کامل، همه چیز را در رابطه با منبع تغذیه آزمایشگاهی، منبع تغذیه کامپیوتر، منبع تغذیه داژنگ و… بگوییم، جهت خواندن مقاله های کاربردی در رابطه با اتوماسیون صنعتی با ما همراه باشید.

تی کی زیمنس نمایندگی و تامین کننده انواع پی ال سی زیمنس s7-200 می‌باشد، همچنین برای دریافت لیست قیمت مینی plc از تکنو کلید با مشاورین ما تماس بگیرید.

1 نظر در “منبع تغذیه چیست؟ معرفی انواع منبع تغذیه

  1. گندم گفت:

    سلام، ببخشید جواب این معما چی میشه ؟
    منبع تغذیه ای که به درجه ۷ نشان داده میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *