آموزش

ماژول ورودی آنالوگ plc

ماژول ورودی

سیگنال های ورودی آنالوگ بر خلاف نوع DISCRETE (دیجیتال) مقادیر پیوسته داشته و دو وضعیتی نیستند. پارامترهای فرایندی مانند دما، فشار، فلو، ارتفاع سطح که در یک بازه مشخص تغییر می کنند از جمله مهم ترین سیگنال های آنالوگ ورودی برای PLC محسوب می‌شوند.

پارامتر فرآیندی توسط سنسور یا TRANSDUCER به سیگنال الکتریکی تبدیل شده سپس توسط ترانسمیتر با تبدیل به سیگنال الکتریکی استاندارد به کارت ورودی آنالوگ ارسال می‌شود. سیگنال الکتریکی پس از تبدیل به دیتا در اختیار CPU قرارداده می‌شود معمولا ترانسدیوسر و ترانسمیتر در یک دستگاه عرضه می‌شوند.

 

سیگنال آنالوگ ورودی

نحوه تبدیل سیگنال آنالوگ ورودی در پی ال سی

 

ذخیره سازی آنالوگ ورودی

تبدیل و ذخیره سازی آنالوگ ورودی در پی ال سی

 

 

حتما بخوانید: آموزش نصب tia portal v16

 

نکات قابل توجه در مورد آنالوگ ورودی

1- در سیگنال دیجیتال اگرنویزی روی خط ورودی به کارت بیفتد و سطح ولتاژ را کمی تغییر دهد اهمیتی ندارد زیرا سطح سیگنال معروف فقط یک وضعیت است ولی در سیگنال آنالوگ اگر نویزی روی سیگنال سوار شود توسط مبدل A/D تبدیل می گردد و به غلط معرف تغییر پارامتر های فرآیندی خواهد بود. برای جلوگیری از این تاثیر لازم است تمهیدات لازم برای حفاظت سیگنال نسبت به نویز پیش بینی شود از مهمترین کارها انتقال سیگنال با کابل شیلد دار است که شیلد آن زمین شده باشد.

2- کارت های آنالوگ معمولا بیش از یک ورودی را می‌پذیرند بسیاری از سازندگان کارت های آنالوگ 2 و 4 و 8 و حتی 16 ورودی عرضه می‌کنند. از آنجا که معمولا فقط یک A/D داخل کارت وجود دارد نیاز به یک MULTIPLEXER می‌باشد که به ترتیب کانال ها را روی مبدل A/D فرستد.

3- قبل از ورود سیگنال به مبدل A/D لازم است عمل تقویت فیلتر سازی و حفاظت انجام شده باشد.

4-کانال های ولتاژی کارت آنالوگ معمولا HIGH IMPEDANCE هستند (در حد مگا اهم) بنابراین تاثیر نا مطلوبی روی سیگنال اندازه گیری شده نمی‌گذارند .

5- کانال های جریانی کارت آنالوگ دارای امپدانس پایین (OHM500-250) است تا امکان انتقال جریان از ترانسمیتر به کانال وجود داشته باشد.

6- ورودی های ولتازی آنالوگ می توانند از یک COM مشترک در کارت استفاده کنند که به آنها SINGLE ENDED گفته میشود این نوع ورودی ها نویز پذیری زیادی دارند. اگر هر ورودی دارای COM خاص باشد به انها DOUBLE ENDED یا DIFFERENTIAL گفته می شود و مشکل نویز پذیری ندارد ولی تعداد کانال بیشتری از کارت را اشغال می کند.

 

 

ورودی آنالوگ ولتاژ

ورودی آنالوگ ولتاژ با پایه مشترک و پایه مجزا در پی ال سی

 

بهترین قیمت، تخصصی ترین خدمات و مشاوره ها در تکنوکلید (وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *