آموزش

ماژول خروجی آنالوگ در پی ال سی (PLC)

ماژول خروجی آنالوگ در پی ال سی

بررسی ماژول های خروجی آنالوگ در پی ال سی ها مبحث بسیار مهمی هستند که می‌توانند وضعیت سیگنال را مشخص کنند، در این مقاله از نمایندگی زیمنس ایران می‌خواهیم درباره این موارد صحبت کنیم، بنابراین با ما همراه باشید.

 

 

وضعیت سیگنال های خروجی آنالوگ چگونه است؟

سیگنال های خروجی آنالوگ دارای یک وضعیت پیوسته هستند. در نوع DISCRETE (دیجیتال) مصرف کننده دو وضعیتی است (ON/OFF) ولی در اینجا مصرف کننده نیاز به سیگنال پیوسته دارد. به عنوان مثال یک ولو کنترلی که بین 0 تا 100 درصد باز و بسته می‌شود، با یک سیگنال آنالوگ خروجی که به عنوان مثال می‌تواند بین 4 تا 20 میلی آمپر باشد از سمت PLC کنترل می‌گردد.

سیگنال های آنالوگ خروجی از جنس جریان یا ولتاژ هستند که بازه های استانداردی برای آن ها وجود دارد مانند:

  • 4-20 MA
  • 0-20 MA
  • 0 TO +5 VOLTS DC
  • 0TO+10 VOLTS DC
  • +/-2.5 VOLTS DC
  • +/-5 VOLTS DC
  • +/-10 VOLTS DC

اصول عملکرد کارت آنالوگ خروجی بر عکس کارت آنالوگ ورودی است یعنی PLC فرمان خود را به صورت رشته ای از صفر و یک دیجیتال (دیتا) به کارت ارسال می‌کند. کارت از طریق یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (D/A) دیتا را تبدیل به جریان یا ولتازکرده و به مصرف کننده ارسال می‌نماید.

 

حتما بخوانید: انواع کنتاکتور

 

نحوه تبدیل سیگنال آنالوگ خروجی در پی ال سی ها

نحوه تبدیل سیگنال آنالوگ خروجی در پی ال سی ها

 

عملکرد کارت آنالوگ خروجی ساده تر و سریع تر از آنالوگ ورودی است. این کارت به سهولت یک عدد را به ولتاژ یا جریان تبدیل می‌کند و به زمان بندی و مسائلی مانند نمونه برداری نیاز ندارد.

 

تبدیل فرمان آنالوگ PLC

تبدیل فرمان آنالوگ PLC

 

نکات قابل توجه:

  1. کارت آنالوگ خروجی می‌تواند چندین کانال داشته باشد انواع متداول 2 یا 4 یا 8 کاناله هستند. از آنجا که معمولا یک مبدل D/A در کارت تعبیه شده است، خروجی این مبدل توسط یک MULTIPLEXER به کانال انتقال می‌یابد.
  2. اتصال می‌تواند به صورت SINGLE ENDED یا DIFFERNTIAL به کارت انجام شود.
  3. کانال های کارت آنالوگ نه تنها از یکدیگر ایزوله هستند، بلکه از PLC نیز ایزوله شده‌اند. از اینرو درصورت بروز اضافه ولتاژ درسمت خروجی، کارت حفاظت خواهد شد.

 

حتما بخوانید: ترمینال برق صنعتی

 

ماژول های مربوط به I/O های خاص

PLC بایستی امکان ارتباط با ورودی و خروجی های خاص که از طریق کارت های معمولی قابل استفاده نیستند را داشته باشد این I/O ها کاربرد خاص دارند و خیلی متداول نیستند. حدود 5 تا 10 درصد I/O ها ممکن است از این نوع باشند. نمونه این کارت ها می‌توان به مواردی که قابلیت دریافت سیگنال ها یا پالس های سریع مانند پالس های انکودر را دارند شاره نمود. کارت هایی که برای کنترل لوپ و کنترل موقعیت و کنترل فازی به کار می‌روند نیز از این جمله هستند این کارت ها به طور مستقل از CPU می‌توانند کار پردازش را به طور کامل انجام داده و فرامین لازم را تولید و ارسال کنند.

ماژول های مربوط به I/O های خاص

plc زیمنس یکی از مهم ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی می‌باشد؛ جهت مشاهده محصولات کلیک کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *