آموزش

نحوه ریست کردن CPU در اتوماسیون صنعتی

ریست کردن cpu در اتوماسیون صنعتی

عملکرد RESET

ریست کردن CPU یعنی پاک کردن حافظه CPU یعنی هم مقدار متغیرهای حافظه و هم برنامه ای که توسط کاربر به حافظه ارسال شده پاک می‌گردد. وقتی CPU ریست می‌گردد برنامه ای که در حافظه داخلی LOAD MEMORY و WORK MEMORY وجود دارد پاک می‌شود و مقادیر متغییر های SYSTEM MEMORY نیز پاک می‌گردند.

اگر کارت حافظه ازنوع RAM وجود داشته باشد ریست محتویات آن را نیز پاک می‌کند ولی اگر حافظه ROM یا FLASH EPROM باشد با ریست پاک نمی‌شود. باید توجه داشت که RESET و COLD RESTART با یکدیگر متفاوت اند و در COLD RESTART حافظه های WORK و LOAD پاک نمی‌شوند و فقط SYSTEM MEMORY پاک می‌گردد.

عمل RESET کردن می‌تواند از طریق نرم افزار یا از طریق سوئیچ روی CPU که به MRES مخفف MEMORY RESET معروف است انجام شود. در برخی شرایط ممکن است نتوان از طریق نرم افزار به CPU متصل شد تا آن را ریست نمود در این صورت الزاماً بایستی از سوئیچ روی CPU استفاده کرد. (نمایندگی زیمنس در ایران)

 

 

ریست کردن با سوئیچ MRES در اتوماسیون صنعتی

اگر سوئیچ روی CPU را به وضعیت MRES ببریم و رها کنیم سوئیچ به وضعیت STOP بر می‌گردد بدین صورت عمل ریست انجام نمی‌شود. برای ریست کردن CPU باید سوئیچ بین وضعیت MRES و STOP جا به جا شود.

 

 

RESET از طریق نرم افزار

ریست کردن می‌تواند از طریق نرم افزار STEP 7 اتوماسیون صنعتی زیمنس یا زیر برنامه های آن انجام شود در هر محیطی که باشیم این کار به سادگی با استفاده از PLC CLEAR/RESET که در برنامه های مختلف نرم افزار STEP7 از جمله در HW CONFIG وجود دارد می‌توان عمل ریست را بدون نیاز به سیکل عملیات سخت افزاری فوق انجام داد. در SIMATIC MANAGER یا HW CONFIG یا NETPRO برای ریست کردن ابتدا CPU را انتخاب می‌کنیم تا گزینه CLEAR RESET در منوی PLC فعال گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *