آموزش

دیود زنر چیست؟ + 3 راه تست دیود زنر

دیود زنر چیست

در این مقاله از نمایندگی زیمنس قصد داریم، به پرسش هایی مانند دیود زنر چیست، کاربرد دیود زنر، انواع دیود زنر کدام اند و… پاسخ دهیم، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

دیود زنر چیست؟

دیود زنر قطعه ای ست که اولین بار در سال 1915 توسط شخصی به نام کارنس زنر ساخته شده است و نام آن نیز روی آن قرار گرفته است.

همانطور که در مقاله دیود چیست، گفته شده وظیفه اصلی دیودها عبور دادن جریان از یک جهت است که به طور معمول به آن بایاس مستقیم نیز گفته می‌شود.

معمولا دیود ها در مقابل بایاس های معکوس، مقاومت نشان خواهند داد، در حالی که دیود زنر کاملا برعکس است و در مقابل بایاس های معکوس اجازه عبور جریان را می‌دهد.

 

تفاوت دیود زنر با دیود معمولی

دیودهای معمولی نمی‌توانند با بایاس معکوس کار کنند و از بین می‌روند، اما دیود زنر به گونه ای طراحی شده که به راحتی می‌تواند با بایاس معکوس به فعالیت خود ادامه دهد. در واقع جهت اصلی حرکت این نوع با مدل های معمولی تفاوت اصلی آنها را نشان می‌دهد، دیود معمولی تنها در یک سو حرکت می‌کند و اصطلاحا یک طرفه است، اما دیود زنر این قابلیت را دارد که به صورت دو طرفه حرکت کند.

 

انواع دیود زنر

دیودهای زنر نیز مانند سایر دیودها پارامترهای مختلفی دارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:

 

انواع دیود زنر

 

ولتاژ های نامی و یا Nominal Voltage

ولتاژ نامی و یا ولتاژ شکست، وسیله ای ست که به تجهیزات الکترونیکی کمک می‌کند تا در محدوده حرارتی خود با حداکثر ولتاژ بدون افت علمکرد و خرابی کار کنند.

 

حتما بخوانید: خازن چیست

 

بیشینه جریان دیود زنر

این پارامتر مربوط به حداکثر جریانی است که ولتاژ می‌تواند از دیود زنر عبور کند، بدون آنکه به آن آسیبی برسد.

 

کمینه جریان دیود زنر

این پارامتر مربوط به حداقل ولتاژی است که دیود زنر نیاز دارد تا شروع به کار کند.

 

جریان رو به جلو

به مقدار اولیه ای که دیود زنر (در بایاس مستقیم) نیاز دارد تا بتواند شروع به کار کنید جریان رو به جلو یا راه انداز گفته می‌شود.

دیودها با اسم های مختلفی شناسایی می‌شوند، مانند BZnncnvn و در مدل های مختلف تولید می‌شوند، که به جای حرف N از اعداد استفاده می‌شود و خانواده آنها به این صورت مشخص می‌شود.

 

کد دیود زنر

به طور مشخصات هر دیود زنر به صورت یک کد بر روی آن قرار گرفته است که تعمیرکاران و فعالان این حوزه با استفاده از کد دیود زنر نوع و مشخصات را پیدا می‌کنند.

حروف اولیه کد دیود زنر ZD است در حالی که که حرف اولیه باقی دیودها (دیودهای معمولی) فقط D است.

برای پیدا کردن این کدها می‌توانید از کتاب های راهنما که در همین خصوص تهیه شده اند استفاده کنید.

نحوه خواندن کد دیود زنر

 

روش خواندن دیود زنر

این نوع دیودها معمولا با مدل های سیگنالی اشتباه گرفته می‌شوند؛ مشخصات کلی دیود زنر بر روی آنها نوشته شده است و همانطور که گفته شد با نماد ZD مشخص می‌شوند، اما به طور کلی اگر یک مدت با آنها کار کنید، می‌توانید به راحتی آنها را تشخیص دهید.

 

وظیفه دیود زنر

کار دیود زنر این است که راهی باز کند که جریان به جای اینکه از آند به کاتد منتقل شود، امکان این را داشته باشد که از کاتد به آند نیز جریان پیدا کند.

 

حتما بخوانید: فیوز مینیاتوری چیست

 

کاربرد دیود زنر چیست؟

موارد زیر جزء اصلی ترین کاربردهای دیود زنر هستند:

 

تنظیم کردن ولتاژ

یکی از مهمترین کاربرد آنها در مدارهای الکتریکی تنظیم ولتاژ است؛ در واقع این وظیفه را دارند که در یک قطعه الکتریکی بدون اینکه تغییری در جریان و تغییر در ولتاژ داسته باشند، یک ولتاژ خروجی را به صورت ثابت منتقل کنند.

 

برش دهنده شکل موج

یکی دیگر از کاربرد ها این است که از دیودهای زنر در مدارهای برش دهنده و یا جا به جا کننده سیگنال استفاده می‌شود.

در واقع عملکرد آنها در مدارهایی است که بدون هیچ تغییری در سیگنال ورودی از بالا رفتن سیگنال خروجی جلوگیری می‌کنند.

اگر بخواهیم مواردی را مثال بزنیم، می‌توان به تلویزیون های آنالوگ، رادیو FM اشاره کرد.

 

انتقال دهنده ولتاژ

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای دیود زنر که به نظر پیش پا افتاده است انتقال ولتاژ است؛ در مدار های مقاومتی یک دیود زنر در سر راه ورودی قرار می‌گیرد که باعث می‌شود مقدار ولتاژ ورودی به اندازه ولتاژ شکست آن تغییر کند.

 

حتما بخوانید: علت قطع شدن محافظ جان

تست دیود زنر چگونه است؟

بهترین و سریع ترین روشی که اکثر تعمیرکاران برای تست سلامت انجام می‌دهند، تست اتصال کوتاه است. در این روش مانند سایر دیودها از دستگاه مولتی متر استفاده می‌شود.

 

جهت استعلام قیمت plc زیمنس s7 300 کلیک کنید.

 

تست دیود زنر با مولتی متر

  1. دستگاه را در حالت تست دیود قرار دهید
  2. prob مثبت را بر سر علامت دار دیود قرار دهید و prob منفی را بر روی سر دیگر
  3. در این زمان است که اگر دیود سالم باشد بر روی نمایشگر مقدار خالی و یا OI قرار می‌گیرد و اگر prob ها را جا به جا کنید باید عددی بالاتر از 400 را مشاهده کنید، در غیر این صورت دیود شما خراب شده است.

البته نکته حائز اهمیت این است در روش دوم (تکان دادن prob) گاهی اوقات مشکل به وجود می‌آید، بنابراین از هر دو روش استفاده کنید تا اطمینان پیدا کنید.

 

تکنوکلید ارائه کننده انواع قیمت لوگو زیمنس می‌باشد، جهت خرید کلیک کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل با مفهوم دیود زنر آشنا شدیم، جهت انجام تعمیرات تخصصی اتوماسیون صنعتی کلیک کنید و جهت آشنایی با مفاهیم دیگر با ما همراه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *