آموزش

اسیلوسکوپ چیست؟ + کاربرد اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ چیست؟

در این مقاله از نمایندگی زیمنس قصد داریم در رابطه با اسیلوسکوپ ، کاربرد اسیلوسکوپ و سایر موارد مربوط به آن صحبت کنیم، بنابراین جهت آشنایی با اسیلوسکوپ تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

اسیلوسکوپ چیست؟

اگر بخواهیم با یک مثال موضوع را شروع کنیم، می‌توان به دستگاه‌های اندازه گیری قدیمی اشاره کرد؛ این ابزارها در گذشته به وسیله نیرو مکانیکی یا حرارتی عملیات اندازه‌گیری را انجام می‌دادند.

استفاده از این نیروها یک مشکل بزرگ و اساسی داشت، که باعث میشد اندازه‌گیری دچار اختلال شود؛ در این دستگاه‌ها به دلیل وجود اصطحکاک و لَختی (اینرسی) تغییرات ولتاژ (اگر می‌خواهید بدانید ولتاژ چیست کلیک کنید) در سرعت بالا، قابل اندازه‌گیری نبود.

به همین سبب با پیشرفت تکنولوژی لامپ‌های کاتدی به وجود آمدند.
اما آن‌ها نیز مشکلاتی داشتند که در ادامه این فرآیند‌ها اسیلوسکوپ به وجود آمد و تمام نقص‌های دستگاه‌های قبلی برطرف شد.
اسیلوسکوپ و یا نوسان نما این وظیفه را دارد که ولتاژ ورودی را به صورت یک تابع متغیر با زمان، دریافت کند و در طول یک سری فرایندها، مقدار را به صورت یک واحد زمانی نمایش دهد.
تقریبا تمام کسانی که در حوزه برق، الکترونیک، مدار الکتریکی و… فعالیت دارند، از اسیلوسکوپ استفاده می‌کنند.

 

کاربرد اسیلوسکوپ چیست؟

همانطور که پیش از این گفته شد کاربرد اسیلوسکوپ ها در اندازه‌گیری است، به طور معمول مهندسین برق از این وسیله جهت اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی استفاده می‌کنند.

با استفاده از این وسیله می‌توان پارامترهای مختلفی را اندازه‌گیری و بررسی‌کرد و یا حتی با استفاده از این پارامترها عملیات عیب‌یابی را انجام داد.

 

حتما بخوانید: انواع مولتی متر

 

ویژگی های اسیلوسکوپ

در ادامه تعدادی از ویژگی‌ها و یا به اصطلاح کاربردهایی که در اندازه‌گیری و یا نمایش دارد را بررسی خواهیم‌کرد:

  • سیگنال ولتاژ
  • فرکانس
  • دوره تناوب
  •  مقدار موثر سیگنال

 

کاربرد اسیلوسکوپ

 

حتما بخوانید: انواع دیود زنر

 

سیگنال ولتاژ

ولتاژ AC در لحظات مختلف، مقادیر مختلفی را دریافت می‌کند که این مقادیر به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند، این سیگنال به صورت تابعی متغیر با زمان است.

 

فرکانس

همانطور که گفته شد سیگنال در هر لحظه مقدار متفاوت دارد، به این تغییرات فرکانس گفته می‌شود. اندازه گیری فرکانس با اسیلوسکوپ به سادگی انجام می‌شود.

 

دوره تناوب

به فاصله بین سیگنال‌ها دوره تناوب گفته می‌شود، در واقع می‌توان به نوعی فرکانس را نقطه مقابل دوره تناوب دانست.

 

مقدار موثر سیگنال

با استفاده از این پارامتر می‌توان مقادیر ولتاژ مستقیم و متناوب را اندازه‌گیری کرد و یکی از اصلی‌ترین کاربردهای اسیلوسکوپ نمایش این پارامتر است.

 

نحوه کار با اسیلوسکوپ

اگر پیش از این با این دستگاه کار کرده‌اید، می‌دانید که گزارش کار اسیلوسکوپ یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است و اهمیت زیادی دارد.

در دستگاه‌های قدیمی‌تر که پیش از این معرفی شد، صفحه نمایش به صورت مدرج بود و یک پنل CRT پشت آن قرار داشت؛ به این ترتیب می‌توانستند مقادیر صحیح و پارامترهایی مانند مقدار پیک و یا فرکانس سیگنال را اندازه‌گیری کنند.

با گذشت زمان، اسیلوسکوپ‌ها پیشرفت کردند، به طوری که امروزه مقادیر توسط خود دستگاه اندازه‌گیری می‌شود.
تنظیم مقیاس نمودارها، نمایش همزمان سیگنال‌ها در رنگ‌های مختلف، اندازه‌گیری و محاسبه دقیق‌تر و… از کاربردهای اسیلوسکوپ هستند.

 

اسیلوسکوپ دیجیتال

 

حتما بخوانید: انواع دیود شاتکی

 

انواع اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ‌ها در دو نوع مختلف آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم‌کرد.

 

اسیلوسکوپ آنالوگ

در صفحه نمایش این دستگاه سیگنال از یک لامپ کاتدی نیز استفاده می‌شود؛ این دستگاه تنها در حوزه نمایش سیگنال در حوزه زمان کاربرد دارد.

البته نکته حائز اهمیت این است که اسیلوسکوپ‌های آنالوگ توانایی نمایش پارامترهایی مانند فرکانس سیگنال، دوره تناوب و… را نیز دارند.

کارکرد اصلی این دستگاه بر اساس ولتاژ است، در دستگاه‌های آنالوگ از مبدل‌ها نیز استفاده می‌شود که توانایی تبدیل جریان الکتریکی، کمیت‌های مختلف و… را به ولتاژ دارد.

 

جهت مشاهده محصولات plc زیمنس کلیک کنید.

 

اسیلوسکوپ دیجیتال چیست؟

پردازش تصویر در اسیلوسکوپ‌های دیجیتال بسیار بهینه‌تر است و این مدل از دستگاه‌ها وزن کمتری نسبت نوع آنالوگشان دارند.
اسیلوسکوپ دیجیتال قابلیت جمع کردن و تبدیل سیگنال‌ها را دارد.

 

 

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با اینکه اسیلوسکوپ چیست، کاربرد اسیلوسکوپ و انواع آن کدام‌اند، صحبت شد، امیدواریم که توانسته باشیم شما را با این دستگاه کاربردی آشنا کنیم، جهت خواندن ادامه مقالات با ما همراه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *